5 asiaa, joissa yritysten tulisi ottaa mallia tubettajilta

29.09.2016

Youtube on yksi käytetyimmistä some-kanavista ja tubettajat suositumpia kuin monet perinteiset julkisuuden henkilöt. Pitäisikö yritysten oppia tästä jotakin? Minusta kyllä.

Olen hyvin tyypillinen y-sukupolven edustaja. Käytän rahani mieluummin elämyksiin kuin materiaan, koen somen luontevaksi osaksi arkeani ja älypuhelin kulkee vierelläni koko ajan. En katso juurikaan televisiota, mutta Netflixiä sitäkin enemmän.

Youtubea sanotaan y-sukupolveni kanavaksi. Minulle se ei kuitenkaan ole ollut erityisen merkittävä, paitsi kissavideoiden osalta.

DNA:n tekemän tutkimuksen mukaan Youtube on juuri nyt suosituin some-kanava. Sitä käyttävät nuoret ja vanhat, miehet ja naiset. Tubettajat ovat suositumpia kuin monet perinteiset julkkikset.

​ ​ ​

Lähde: DNA digitaalisen elämäntavan tutkimus 2016

Päätin ottaa selvää, miksi ja miten me yrityksenä - tai yritykset ylipäätään - voisimme ottaa mallia tubettajilta ja tehdä viestintää samalla tavalla kuin he tekevät omaa juttuaan.

Tässä muutamia huomioita:

1. Ihan hölmöt asiat ovat kiinnostavia

Maailman koviten tienaava tubettaja PewDiePien kanava koostuu siitä, että hän pelaa erilaisia tietokonepelejä. Suomalainen Hydraulic Press Channel taas esittelee erilaisten asioiden murskaamista hydraulipuristimella. Kanavalla on 1,5 miljoonaa seuraajaa.

Ihan älytöntä ja silti aivan älyttömän koukuttavaa, vai mitä?

Suosittuja teemoja ovat myös monet täysin turhanpäivisiltä tuntuvat aiheet, kuten:

  • aamurutiinien esittely
  • ostoksien esittely
  • outojen ruokien maistelu
  • kysymys ja vastaus -videot
  • erilaisiin asioihin, kuten vanhoihin kuviin, reagoiminen

Mitä yritykset tekevät? Sorrumme ajattelemaan, ettei ketään kiinnosta, mitä me teemme tai mistä viestimme. Pyrimme kuulostamaan virallisilta ja tiedottamaan muka-tärkeistä asioista. Samalla sorrumme helposti olemaan tylsiä ja aliarvioimaan kohderyhmäämme. Kuinka voisimme tietää, mistä he ovat oikeasti kiinnostuneita? Pitää kokeilla kaikkea rohkeasti, hullutellakin.

Ihan hölmötkin asiat voivat nimittäin olla todella kiinnostavia.

2. On vanhanaikaista siloitella asioita

Monet blogit sekä Instagram ja Pinterest pyrkivät tarjoamaan mahdollisimman kauniita kuvia ja siloiteltua arkea. Samoin monien yrityksien viestintä. Youtube sen sijaan on kaikkea muuta: videoilla kiroillaan, seotaan sanoissa, hassutellaan. Tubettajat ovat juuri sellaisia kuin ovat - huonoine päivineen kaikkineen.

Kiinteistönvälittäjät ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka siloittelu kääntyy helposti itseään vastaan. Kun välittäjä vähättelee tulevia remontteja tai kuvailee asuntoa ylisanoin, alkaa minua ainakin epäilyttää. Kun sen sijaan välittäjä kertoo rehellisesti tulevista remonteista ja mahdollisista ongelmakohdista, luotan häneen. Olen myös huomattavasti valmiimpi tekemään kauppaa hänen kanssaan kuin kaunistelevan välittäjän kanssa.

3. Avoimuus kannattaa

Mariieveronica on yksi Suomen suosituimmista tubettajista. Vlogeissaan hän kertoo elämästään hyvin avoimesti. Vähän aikaa sitten häneltä ilmestyi video, jolla hän avautui huonosta olostaan ja itki vuolaasti. Sitä on tähän mennessä katsottu yl 170 000 kertaa. Erosta kertovaa videota on katsottu 230 000 kertaa.

Hän puhuu avoimesti elämästään - asioista, jotka kiinnostavat hänen seuraajiaan ja joihin he voivat helposti samaistua. Ehkä juuri siksi hän on niin suosittu.

Samaan aikaan Särkänniemen delfiinien siirto aiheutti valtavan kohun ja vain siksi, ettei siitä kerrottu etukäteen. Voi olla, ettei kohua olisi koskaan tullutkaan tai se olisi jäänyt huomattavasti pienemmäksi, jos asiasta olisi tiedotettu koko ajan avoimesti.

4. Älä ota itseäsi niin vakavasti

Tubettajat sekoavat sanoissaan, nauravat itselleen ja omituisuuksilleen, eivätkä suhtaudu itseensä turhan vakavasti. He saattavat jopa korostaa niitä kaikkein hassuimpia puoliaan. Videoilla kaikki ei aina mene putkeen, eikä tarvitsekaan. Juuri se tekee asiasta monesti hauskan.

Ammattitaito ja huumorintaju eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Ei se, että joku on vakava, tee hänestä yhtään sen enempää asiantuntijaa. Sillä voit kuitenkin saada jonkun sydämen sulamaan ja luottamaan itseesi, kun osaat nauraa omille hassuille piirteillesi.

5. Persoonallisuus tekee kiinnostavaksi

Jokainen tubettaja on vahvasti oma itsensä. Yhdellä on lemmikkinä karvaton kissa, toinen rakastaa yksisarvisia ja kolmas on meikkitutorialeja tekevä mies. Juuri persoonallisuus tekee heistä jokaisesta kiinnostavan.

Yritykset sen sijaan ovat aina muotista: asiantuntevia, ammattitaitoisia, luotettavia, kokeneita. Mutta eivätkö nämä asiat ole itsestäänselvyyksiä? Jos minä ostan joltakulta jotakin, oletan automaattisesti, että hän on alansa luotettava ammattilainen. Miksi näitä adjektiiveja sitten käytetään?

Jos kaikki ovat ammattitaitoisia, kokeneita ja luotettavia, kukaan ei erotu joukosta. Miksei siis korostettaisi jotakin muuta - persoonallisuutta?

Viestintään ja markkinointiin mallia tubettajilta

Mitä enemmän seuraan tubettajia, sitä vahvemmin olen sitä mieltä, että samalla tavalla meidänkin on yrityksenä tehtävä viestintää ja markkinointia. Avoimesti, rohkeasti, meidän näköisesti.

Rohkeutta siihen kyllä vaaditaan - meiltä jokaiselta viestintää ja markkinointia tekevältä.

Eipä muuten ole toistaiseksi näkynyt montaakaan yritystubettajaa - pitäisikö sinun olla ensimmäinen?

Reetta Vahanen

Viestintä ja sisällöt