7 käytäntöä, jotka pilaavat hyvät nettisivut

23.03.2017

Tiivistetysti: Monet ennen hyviksi uskotut käytännöt eivät enää pidä paikkaansa verkossa.

Hyvät nettisivut eivät rakennu myyteistä ja oletuksista

Olet ehkä joskus kuullut, että kaiken pitää olla sivustolla korkeintaan kolmen klikkauksen päässä. Mutta pitääkö se yhä paikkansa? Lue, niin tiedät.

Hyvät nettisivut ovat käyttäjälähtöiset, koostuvat kiinnostavasta, hakukoneystävällisestä sisällöstä, toimivat joka tilanteessa ja tuottavat haluttuja tuloksia.

Monet asiat kuitenkin pilaavat hyvät nettisivut. Yksi niistä ovat uskomukset, jotka eivät enää päde.

Verkkopalvelut kehittyvät. Koko ajan syntyy uusia ideoita ja trendejä. Samalla myös käytännöt ja standardit yleistyvät. Tiedämme päivä päivältä paremmin, mikä verkossa toimii ja mikä ei.

Ehkä sinäkin haluaisit tietää. Siksi kokosimme yhteen listan muutamista yleisimmistä käytännöistä, joista pitäisi päästä jo eroon. Ne voi nimittäin korvata paljon paremmillakin keinoilla.

​ ​ ​

Myytti 1: Pudotusvalikot ovat käteviä

Niin. Niistähän näkee kaikki alasivut tosi näppärästi!

Paitsi että ei näe, jos käyttää mobiililaitetta ja aika moni nykyään käyttää. Lisäksi monet pudotusvalikot vaativat sellaista tarkkuutta, että näppärinkin hiirenklikkailija joutuu kokeilemaan monta kertaa ennen kuin osuu oikeaan.

Parempi ratkaisu:

Karsi sivustolta kaikki epäolennainen ja tee rakenteesta niin selkeä, ettei pudotusvalikoille ole tarvetta. Jos hyvää sisältöä kuitenkin sattuu olemaan niin paljon, ettei karsiminen onnistu, panosta erityisesti rakenteen suunnitteluun.

Valitse valikkoon sanat, joista on helppo ymmärtää, mitä siitä klikkaamalla löytää.

Lue lisää:

Drop-down menus: 5 reasons we don’t use then (and 3 tips for what to do instead)

​ ​ ​

Myytti 2: Kuvakaruselliin saa paljon asiaa

Niin muuten saa! Mutta se ei välttämättä ole hyvä asia.

Se vain tarkoittaa, ettet ole pystynyt päättämään, mikä on kaikkein tärkein asia tuoda esille.

Sinun kuitenkin kannattaisi, sillä käyttäjää ei kiinnosta perehtyä moneen aiheeseen tai odottaa, että kuvakarusellin kuvat vaihtuvat. Hän ei nimittäin tule sivustollesi selailemaan, mitä kaikkea sieltä löytyy. Todennäköisesti hän tulee etsimään vastausta tiettyyn kysymykseen.

Saatat ajatella, että kuvakaruselli antaa nettisivuistasi dynaamisen kuvan siitä huolimatta, ettet kauhean usein päivitä sinne uutta sisältöä.

Parempi ratkaisu:

Panosta siihen, että kuvakarusellin sijaan sivustollasi on kerrallaan yksi käyttäjiäsi puhutteleva kuva ja tärkeä viesti. Voit myös päivittää sitä sesongin, tapahtuman, yhteiskunnallisen keskustelun tai yrityksesi tarpeen mukaan.

Dynaamista vaikutelmaa voit luoda sopivilla sisällöillä, Instagram-feedillä tai esimerkiksi mikroanimaatioilla. Toisaalta dynaamisuus ei ole mikään itseisarvo. Tärkeintä on valita toiminnallisuudet tavoitteiden mukaan.

Lue lisää aiheesta:

Carousel Interaction Stats

Myytti 3: Kaiken pitää olla kolmen klikkauksen päässä

Tässä myytissä piilee totuuden siemen: käyttäjän on nimittäin löydettävä etsimänsä tieto helposti.

Sen ei kuitenkaan tarvitse olla kolmen klikkauksen päässä, sillä on tutkittu, ettei klikkausten määrä vaikuta käyttäjän tyytyväisyyteen tai sivuston menestykseen.

Parempi ratkaisu:

Klikkausten määrää tärkeämpää on navigoinnin helppous. Jos tarjoat käyttäjälle hyödyllistä tietoa, eivät ylimääräiset klikkaukset haittaa.

Jos käyttäjä ei löydä etsimäänsä tai pysty päättelemään, mistä tiedon löytäisi, ärsyttää jokainen ylimääräinen klikkaus.

Lue lisää aiheesta:

Testing the Three-Click Rule

​ ​ ​

Myytti 4: Etusivu on verkkopalvelun tärkein sivu

Ei muuten välttämättä ole. Iso osa verkkopalvelusi käyttäjistä ei nimittäin kirjoita selainriville osoitettasi ja klikkaa itseään etusivulle. He tulevat jotain muuta kautta, kuten sosiaalisesta mediasta ja hakukoneista. Tällöin ensimmäinen sivu ei usein ole etusivu, vaan jokin alasivuista.

Etusivullakin on tehtävänsä: se antaa käyttäjälle kuvan sivuston sisällöstä ja ohjaa häntä eteenpäin.

Parempi ratkaisu:

Panosta sisältöön, että löydyt hakukoneista. Rakenna jokainen sivu kuin se olisi ensimmäinen sivu, jolle käyttäjä tulee. Auta käyttäjää löytämään vastauksia kysymyksiin, joita hän hakukoneista etsii.

Lue lisää aiheesta:

The leaked New York Times innovation report is one of the key documents of this media age

Myytti 5: Käyttäjät lukevat sisältöjä

Käyttäjät eivät lue verkossa samalla tavalla kuin lukevat esimerkiksi kirjoja. Sen sijaan he silmäilevät näkemäänsä.

Käyttäjät ovat kiireisiä. He haluavat löytää etsimänsä tiedon nopeasti. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä siis kuviin, otsikoihin ja listauksiin - kaikkeen mikä erottuu.

Vain harvat lukevat kaiken. Leipätekstiin perehdytään vasta sitten, kun aihe todella kiinnostaa. Informaatiotulvan aikana vain harvat asiat kiinnostavat.

Yksitoikkoiset tekstimassat eivät siis tehoa verkossa, vaan saavat käyttäjän poistumaan. Tärkein sanoma ei välity niiden avulla.

Parempi ratkaisu:

Panosta tekstin luettavuuteen. Pidä kappaleet ja lauseet lyhyinä, käytä selkeää kieltä. Kerro tärkeimmät asiat jo otsikossa ja hyödynnä listauksia. Tue sisältöä kuvilla, joka täydentää sanomaasi. Jos mahdollista, tee viestistäsi tarina. Tai kokeile kertoa sama asia tekstin lisäksi videon avulla.

Lue lisää aiheesta:

How Users Read on the Web

How Little Do Users Read?

​ ​ ​

Myytti 6: Käyttäjät eivät jaksa skrollata sivuja

Käytätkö Instagramia? Sitten ymmärrät jo, ettei tämä myytti pidä paikkaansa. Kun sisältö on tarpeeksi kiinnostavaa, skrollaamisessa ei ole mitään ongelmaa.

Joskus siinä kyllä oli, muttei enää sen jälkeen, kun älypuhelimet yleistyivät.

Kaikkea ei siis tarvitse tunkea ylimmäksi sivustolla. Käyttäjän huomion voi kiinnittää myös puolivälissä sivua tai ihan sen lopussa.

Parempi ratkaisu:

Unohda pitkien sivujen pelko. Monissa tapauksissa, kuten pitkien artikkelien kohdalla skrollaaminen on käyttäjäystävällisempää kuin useat erilliset sivut.

Käyttäjät eivät kutenkaan skrollaile mitään huvikseen. Sisällön on oltava kiinnostavaa ja esimerkiksi otsikon tarpeeksi houkutteleva, että he jaksavat perehtyä aiheeseen.

Panosta siis tarinalliseen sisältöön ja siihen, että sisältö etenee loogisesti. Unohda tekstimassat, tee sisällöstä ilmavaa ja sivustostasi houkutteleva.

Lue lisää aiheesta:

Scroll behavior across the web

Scrolling and attention

Myytti 7: Näyttävään ulkoasuun kannattaa panostaa eniten

Näyttävä ulkoasu voi saada käyttäjät ihastelemaan, mutta se ei pelasta sivustoasi, jos sisältö ei ole kunnossa. Jos käyttäjä ei löydä etsimäänsä tai viestisi ei ole hänestä millään tasolla kiinnostavaa.

Ulkoasuun kannattaa ehdottomasti panostaa, mutta lähtökohtien on oltava kunnossa ennen sitä. Saat sivustostasi eniten irti, kun sisältö ja ulkoasu pelaavat yhteen.

Parempi ratkaisu:

Mieti ensin, miksi sivusto on olemassa, mihin sillä pyrit ja mikä on viestisi. Kun ne ovat selvillä, voidaan keskittyä visuaaliseen ilmeeseen ja siihen, kuinka asiasi tuodaan esille mahdollisimman hyvin.

The Importance of Copywriting in Web Design

Lorem Ipsum is Killing Your Design

Jos haluat hyvät nettisivut, unohda myytit ja oletukset

Verkkopalvelut kehittyvät koko ajan. Samalla parhaat käytännöt yleistyvät. Hyvät nettisivut eivät rakennu vanhoista oletuksista ja myyteistä, vaan tutkitusta tiedosta ja oikeasti toimivista käytännöistä.

Ne rakentuvat käyttäjän tarpeista ja toiveista, liiketoimintasi tavoitteista, hyvästä käytettävyydestä, suorituskyvystä ja kiinnostavasta viestistä.

Jos et ole aivan varma, miten oma organisaatiosi voisi parhaiten hyötyä nettisivuista ja palvella käyttäjiä, kysy meiltä. Olemme erikoistuneet juuri tähän.

Lisää myyttejä verkkopalveluista ja käytettävyydestä:

UX Myths

7 Design Myths That Will Wreck Your Site