Asiakaspalvelua ympäri vuorokauden?

25.03.2015

Palvelusi on oltava löydettävissä

Suomessa ei valmisteta enää mitään. Elämme palveluyhteiskunnassa, jossa yhä useampi tienaa leipänsä myymällä palveluja toisille; hiustenleikkuuta, hierontaa, joogatunteja, tatuointeja, koiran trimmauksia, autonrenkaan vaihtoja, konsultointia, opinto-ohjausta tai saunatiloja. Ja olemme siinä pirun hyviä – me tiedämme mitä on hyvä palvelu ja tunnemme tuotteemme sekä menetelmämme paremmin kuin kukaan muu maailmalla. Mutta entä markkinointi?

Palveluyrittäjinä meille on helppo myydä ajatus siitä, että meidän tulisi näkyä paremmin verkossa – asiakkaathan ovat tänään verkossa ja googlailevat palveluja. Jos me emme ole verkossa, meitä ei ole olemassa. Vähintään meillä tulee olla nettisivut, Facebook-sivu, Twitter- ja Instagram-tilit sekä kalliilla tuotettu mainosvideo YouTubessa. Muuten meitä ei ole. Jos meitä ei vieläkään löydy, tarvitaan pari pisaraa hakukoneoptimointia sekä nettimainoksia ja asia hoituu. Sen jälkeen olemme kartalla. Mutta mitä sitten?

Asiakkaasi löytävät sinut, mutta miksi he hakivat sinua? Siksikö, että voisivat lukea missioistasi ja katsella kuviasi vai siksi, että saisivat jonkin oman asiansa toimitettua? Minulla on sinulle paljastus: Asiakkaitasi ei kiinnosta se, mitä sinä teet tai minkä näköistä pastaa tarjosit työntekijöillesi eilen, vaan he haluavat värjätä hiuksensa, päästä eroon jäykästä niskasta, urheilla, näyttää kauniilta, saada puhtaan koiran, vaihdettua kesärenkaat jne. Yhdellä lauseella sanottuna: He haluavat varata ajan ja sen jälkeen tehdä jotain muuta. Jos yrityksesi ei tarjoa ajanvarausta, joku toinen niistä kymmenestä Googlella löytyneestä vaihtoehdosta varmasti tarjoaa, ja jäät nuolemaan pastojasi kun naapuri keräilee uuden vakiasiakkaan asiakasrekisteriinsä.

Palvelusi on oltava myös ostettavissa

Jos yrityksesi ei tarjoa ajanvarausta, joku niistä kymmenestä Googlella löytyneestä vaihtoehdosta varmasti tarjoaa

Tähän on ratkaisu – ajanvarausjärjestelmä. Se maksaa yleensä itsensä takaisin jo yhden uuden asiakkaan avulla kuukaudessa ja sen voidaan osoittaa tuovan huomattavia lisätuloja. Koska jopa 40% varauksista tehdään työaikojen ulkopuolella, säästät omaa aikaasi, kun et joudu jatkuvasti vastaamassa puhelimeen. Antamalla asiakkaillesi mahdollisuuden varata netissä, voit itse keskittyä asiakkaidesi palvelemiseen ja asiakkaasi nauttivat kun voivat rauhassa valita vapaita aikoja silloin, kun se parhaiten heille sopii. Samalla kerrytät itsellesi myynnissä hyödynnettävää asiakasrekisteriä. Ajanvarausjärjestelmä toimii markkinointisi kulmakivenä mm. lähettämällä automaattisen tekstiviestin asiakkaalle kun aika seuraavalle ajanvaraukselle on otollinen. Lisäksi se auttaa sinua ryhmittelemään asiakkaasi eri ryhmiin, jotta voit luoda paremmin personoituja markkinointiviestejä.

Loppukädessä asiakkaillesi on tärkeintä, että he voivat ostaa palvelujasi verkosta ilman, että he joutuvat siirtymään verkkoselaimen ja puhelimen välillä sekä lisäksi odottamaan asiakaspalvelua. Verkkokaupat ovat jo tätä päivää, mutta valitettavan moni palveluyrittäjä on ottanut vain puolikkaan askeleen verkkoon rajoittaen merkittävästi omaa toimintaansa.

On aika ottaa kokonainen askel!

Me DigitalBookerissa ja Poutapilvessä olemme apunasi, kun etsit kokonaisvaltaista näkyvyys- ja myyntikanavaa verkkoon. Otetaanko pari askelta nyt heti?

Fredrik Rönnlund
www.digitalbooker.fi