Esitteestä verkkopalveluksi

28.4.2015

Yritysten ammattiostajat ovat kuluttajia vapaa-ajallaan ja useimmat heistä ovat viimeisten vuosien aikana tottuneet vertailemaan tuotteita ja palveluita pääsääntöisesti verkossa. Tämä malli on nyt kiihtyvällä vauhdilla siirtymässä kuluttajakaupasta yritysten väliseen kaupankäyntiin. Siksi esitemäinen, staattinen sivusto ei enää riitä, ei vaikka yritys olisi markkinajohtaja omalla alallaan ja kauppa käynyt jo vuosia tasaisen tappavaan tahtiin ilman, että kukaan olisi kantanut sen suurempaa huolta yrityksen verkkoviestinnästä.

Messuosastosta ei saa parasta mahdollista hyötyä irti jättämällä esitteitä telineeseen toivoen, että joku ohikulkija sattuisi niitä oma-aloitteisesti nappaamaan mukaansa. Miksi suuri osa yrityksistä tuntuu edelleen ajattelevan, että verkossa se riittää? Aivan kuten messuilla, kannattaa verkossakin houkutella kävijöitä omalle osastolle ja palvella heitä mahdollisimman hyvin. Vierailijoille kannattaa tarjota selkeitä vastauksia heidän kysymyksiinsä ja samalla lisätietoa yrityksen tuotteista, palveluista ja yleisesti toimialasta. Ja niin kuin messujen päätyttyä, myös verkossa on tärkeää selvittää ketkä ovat yrityksen sivustolla vierailleet ja olla heihin yhteydessä, jotta verkosta syntyvät liidit saadaan hyödynnettyä.

Messuosastollekaan ei jätetä vain esitteitä telineeseen toivoen, että joku ohikulkija sattuisi niitä nappaamaan mukaansa.

Kesälomamatkaa suunnitteleville löytyy matkatoimistojen sivustoilta paljon muutakin tietoa kuin matkatoimiston konttorin osoite, puhelinvaihde ja lista kohdemaista. Sivustoilla voi olla esimerkiksi asiakkaiden arvioita ja matkakertomuksia lomakohteista. Matkakohteet voivat olla valmiiksi jaoteltu perhekohteisiin ja pariskunnille sopiviin kohteisiin, tai aktiivilomailijoille ja rantaelämästä nautiskeleville. Monilla matkatoimistojen sivustoilla on kohteista kertovia matkaoppaiden blogeja, joita päivitetään ahkerasti ja joiden avulla voi jo ennakkoon saada paremman käsityksen tulevasta lomakohteesta. Jos tällaista palvelua saa, kun tilaa 600 euron lomamatkan, on ihmisten vaikea ymmärtää miksei vastaavaa palvelua tarjoa 60 000 euron tuotepakettia kauppaava teollisuusyritys. Miksei yritys kerro sivustollaan kenelle se tuotteitaan valmistaa ja mihin tarkoituksiin ne sopivat parhaiten? Mitä eroja yrityksen tuotteilla ja palveluilla oikeasti on ja mitä merkitystä näillä eroilla on asiakkaalle? Erot ja hyödyt eivät välttämättä selviä jokaiselle ammattiostajallekaan pelkistä komponenttiluetteloista. Tai ainakaan he eivät viitsi eroja niistä enää itse selvittää, jos kilpailija kertoo omia tuotteitaan ja palveluitaan koskevan tiedon helpommassa ja houkuttelevammassa muodossa.

Miksei teollisuusyrityksenkin sivustolla voisi olla blogia, jossa maailmalla liikkuvat käyttöönottoasentajat kertovat mitä projekteille kuuluu ja mitä uutta on taas opittu matkan varrella. Näin oman asennusprojektin aloitusta odottava asiakas voisi saada arvokkaita vinkkejä, ja jo etukäteen valmistautua omaan projektiinsa. Jos tällä tavoin säästyisi käyttöönottoon kuluvaa aikaa sekä asentajilta että asiakkailta, niin eikö blogin kirjoittamiseenkin kannattaisi jonkin verran asentajan työaikaa käyttää? Jos asentajien aika ei kirjoittamiseen riitä, yritys voi palkata verkko- ja someviestinnästä vastaavan henkilön, jonka yhtenä tehtävänä on näiden tekstien kirjoittaminen asentajilta tai toiminnanohjausjärjestelmästä saadun tiedon pohjalta.

Auta asiakastasi ostamaan

Ostajien käyttäytyminen on muuttumassa jatkuvasti itsenäisempään suuntaan. Myyjään ollaan yhteydessä yhä myöhäisemmässä vaiheessa ostoprosessia. Siksi ostajien houkuttelemiseksi tulee verkossa tarjota tietoa ja koulutusta omaan toimintaan, tuotteisiin ja palveluihin sekä asiakkaiden toimintaan liittyvistä aiheista. Asiakkaita kiinnostavan informaation tarjoaminen on tärkeintä. Kaiken tarjottavan tiedon ei tarvitse eikä kannata liittyä suoraan omaan yritykseen tai tuotteisiin. Mieti mihin kysymyksiin nykyiset ja tulevat asiakkaasi kaipaavat vastauksia, kun he lähtevät Googlesta etsimään tarjoamaasi palvelua tai tuotetta. Tulevaisuudessa asiakkaidesi valinta tulee kohdistumaan yhä useammin siihen yritykseen, joka pärjää parhaiten verkossa.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä