Googlen Mobilegeddon-jälkilöylyt

15.04.2016

Apokalyptisen lempinimen “Mobilegeddon” saanut Googlen mobiiliystävällinen algoritmi-päivitys aiheutti pelkoa yrityksissä, jotka eivät olleet vielä panostaneet palveluidensa mobiiliversioihin. Muutoksen nähtiin vaikuttavan heihin tuhoisalla tavalla, mutta putosiko taivas niskaan, vai selvittiinkö säikähdyksellä?

Sivustojen muutokset Mobilegeddonin jälkeen

Appticles suoritti tutkimuksen Alexan 10,000 suosituimman sivuston osalta heti muutoksen jälkeen, ja uusi sen 8 kuukauden kuluttua. Googlen veto sai sivustojen ylläpitäjät vastaamaan haasteeseen kiireellä ja eri tavoilla. 25% sivustoista, jotka eivät olleet mobiiliystävällisiä vielä huhtikuussa 2015, olivat optimoineet sivustonsa mobiilikäyttöön. Näistä muutoksen tehneistä

  • 85% valitsi responsiivisen suunnittelun
  • 11% valitsi adaptiivisen suunnittelun (sisältöä tehdään dynaamisesti päätelaitteen mukaan palvelimella)
  • 4% teki verkkopalvelustaan erillisen mobiiliversion

Verkkokaupat muuttuivat nopeiten

Verkkokaupat ovat sopeutuneet nopeiten muutokseen, ja aikaisemman 58% sijaan 71% oli päivittänyt sivustonsa mobiiliystävällisiksi. Ei mikään ihme, sillä jos kauppa ei ole hyvin esillä mobiilihauissa, se voi menettää ison siivun kaupoista. Tästä syystä verkkokaupat ottavatkin mobiili-hakukoneoptimoinnin tosissaan.

Yllättävää kyllä uutissivustot ja muut julkaisijat sen sijaan panostivat mobiilisovelluksiin responsiivisten sivustojen ohella, ja niiden määrä kasvoi 530% edellisestä tutkimuksesta.

Vaikuttiko mobiilioptimointi sijoituksiin?

Parantuiko muutoksen tehneiden sivustojen sijoitus? Ei ainakaan Alexan tilastoissa. Yksi mahdollinen selitys on, että kyseinen tilastointi laskee sivustojen suosion muihin sivustoihin nähden, eikä erottele mobiilikäyttäjiä muusta liikenteestä. Googlen PageRank-algoritmia ei ole päivitetty vuoden 2013 joulukuun jälkeen, joten on aika keskittyä sijoituksen seuraamisen sijaan sivuston analytiikkaan, ja katsoa sieltä miten hyvin sivusto toimii mobiilikäyttäjillä.

Mitä seuraavaksi?

Vaikka Googlen algoritmin muutos ei vielä vaikuttanutkaan paljoa, mobiilikäyttäjien määrä on jo ohittanut muut käyttäjät verkossa, ja Googlen kaltaisten vaikuttajien antamat signaalit ovat lisänneet huomattavasti mobiiliystävällisten sivustojen määrää. Responsiivinen suunnittelu on isoin voittaja, ja tänäkin vuonna sivustojen panostus mobiilikäyttäjiin ja suorituskykyyn kasvaa varmasti entisestään.

Kaiken lisäksi Google ilmoitti maaliskuussa lisäävänsä vielä enemmän mobiiliystävällisen sisällön merkitystä sijoituksiin mobiilihauissa, mikä on täysin loogista. Käyttäjille tarjotaan mahdollisimman relevanttia sisältöä, ja otetaan myös huomioon hyvä käyttökokemus eri päätelaitteilla.

Jos siis vielä ei ole selvää, miksi sivustot ja sisältö pitää olla saatavilla laitteesta riippumatta, nyt on viimeistään aika tarkistaa omien palveluiden tila ja tehdä asialle tarvittaessa jotain.