Hakukoneoptimointi vs. sisältömarkkinointi

22.04.2016

Sisältömarkkinointi sekä inbound- ja auttamismarkkinointi ovat kuumia termejä juuri nyt. Yritykset ja organisaatiot haluavat luoda käyttäjiä kiinnostavia ja hyödyllisiä sisältöjä. Samalla jokainen toivoo myös näkyvänsä hakutuloksien kärjessä hakutuloksissa. Pelaavatko hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi yhteen vai sulkevatko ne toisensa pois?

Hakukoneoptimoitu sisältö on teknisesti tarkoin tuotettua

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston löydettävyyden parantamista eli siis sitä, että sivusto löytyy toivotuilla hakusanoilla ensimmäisten joukosta. Hakukoneystävälliset sisällöt tarkoittavat sellaisia sisältöjä, joita hakukoneet ymmärtävät.

Googlen ja muiden hakukoneiden toimintaa saattaa olla vaikea ymmärtää - eikä ihme, sillä ne ovat monimutkaisia. Joitakin lainalaisuuksia ja toimintatapoja niistä on kuitenkin hahmotettavissa. Niitä hakukoneoptimoinnilla pyritään hyödyntämään.

Sisältömarkkinointi hyödyttää ja koukuttaa käyttäjiä

Sisältömarkkinointi tarkoittaa sisältöjä, joita kohderyhmä arvostaa ja joita julkaistaan jatkuvalla syötöllä. Käytännössä se tarkoittaa siis hyödyllisiä ja kiinnostavia sisältöjä, kuten ohjeita ja oppaita tai esimerkiksi lifestyle-henkisiä tarinoita.

Entäs some-optimointi?

Viime aikoina on puhuttu myös some-optimoinnista. Villeimmät ovat väittäneet, ettei hakukoneita enää tarvita, kun tarvittava tietoa haetaan some-kanavista. Jossakin määrin väittämä pitää takuulla paikkansa, mutta on vaikea uskoa, että sosiaalinen media korvaisi hakukoneita kokonaan. Joka tapauksessa some on hyvä huomioida myös sisällöntuotannossa.

Hakukoneoptimoitu sisältö vs. mielenkiintoinen sisältö

Hakukoneoptimoidun sisällön ja sisältömarkkinoinnin tavoitteissa, lähtökohdissa ja lopputuloksissakin on jonkin verran painotuseroja. Tarkastellaanpa niitä:

Hakukoneoptimoitu sisältö:

  • Tavoitteena saada nousemaan hakutuloksissa toivotuilla termeillä
  • Lähtökohtana avainsanatutkimus
  • Hakutermit ja tekniset yksityiskohdat ovat etusijalla
  • Sisällöstä pyritään linkittämään Googlen arvostamille sivuille
  • Lopputuloksena pitkä teksti, jota hakukoneet ymmärtävät

Sisältömarkkinointi:

  • Tavoitteena luoda hyvä brändimielikuva sekä saada ja vahvistaa asiakassuhteita tarjoamalla kiinnostavia sisältöjä
  • Keskittyy olemaan niin kiinnostavaa, että sitä jaetaan somessa
  • Lähtökohtana käyttäjien mielenkiinnon kohteiden sekä asiakkaiden ostopolun selvittäminen
  • Tarina on etusijalla
  • Sisällöstä pyritään linkittämään sivuille, joilta löytyy lisää käyttäjää kiinnostavaa asiaa
  • Lopputuloksena on mielenkiintoinen ja helppolukuinen teksti

Toinen keskittyy hakutermeihin ja teknisiin yksityiskohtiin; toinen taas painottaa itse sisältöä. Vaikuttavat vastakohdilta, vai mitä? Ehkä ei kuitenkaan.

Hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi eivät sulje toisiaan pois

Usein kuulee, että hakukoneoptimointi ja hyvät sisällöt olisivat ristiriidassa toistensa kanssa. Totuus on kuitenkin toinen. Hyvää sisältöä voi aina optimoida.

Merkityksellinen sisältö nimittäin todennäköisesti vastaa johonkin käyttäjää askarruttavaan kysymykseen. Siitä vain pitää tehdä helposti löytyvää.

Markkinoijan ei siis tarvitse valita jompaa kumpaa, vaan pyrkiä yhdistämään kummankin parhaat puolet.

Jos haluat tietää, kuinka kiinnostava sisältö ja hakukoneystävällisyys yhdistetään, ota yhteyttä ja kysy. Tämäkin teksti nimittäin on kumpaakin.