Hyödynnä tunteita ja tarinoita myös verkossa

29.09.2016

Verkkosivustojen tarkoituksena on vaikuttaa jollain tavalla ihmisten käyttäytymiseen. Esimerkiksi lisätä tietoisuutta, muokata mielipidettä, vaikuttaa ostopäätökseen tai houkutella mukaan yhdessä tekemiseen. Tunteisiin vetoaminen ja tarinallisuus ovat tehokkaampia vaikuttamisen tapoja kuin faktoihin perustuva argumentointi. Miten tunteet ja tarinat esitetään verkossa?

​ ​ ​

Tunne on lyhyt kokemus tai reaktio

Onni, viha, ilo, suru, rakkaus, pettymys, innostus… Ympärillämme olevat asiat herättävät meissä tunteita, joista osaa emme edes tiedosta. Jos näet hymyilevän ihmisen, alat itsekin helposti hymyilemään. Myös haukotus tarttuu. Tunteisiin ja “fiiliksiin” perustuu myös ensivaikutelma, joka on monissa ihmisten päätöksissä ratkaisevan tärkeä.

​ ​ ​

Tunteista muodostuu tarina

Tarina syntyy, kun tunteita laitetaan aikajärjestykseen. Sopivan järjestyksen avulla saadaan esimerkiksi rakennettua ja purettua jännitystä tai intohimoa, eli luotua draaman kaari. Tarina vaatii toki muutakin kuin tunteita, mutta pelkistä faktoista ei muodostu tarinaa, vaan esimerkiksi puhelinluettelo tai lakiteksti. Tarinassa oleviin tunteisiin samaistuminen ja eläytyminen auttavat ihmisiä muistamaan ja uskomaan sen mitä haluat viestiä.

​ ​ ​

Arkkityypit – tarinatkin ovat hahmoja

Ihmiset tunnistavat hahmoja tapahtumien virrasta vähän samalla tavalla kuin tunnistat tutut kasvot aamuruuhkan ihmisvilinästä. Näitä tuttuja kaavoja kierrätetään jatkuvasti uudelleen esimerkiksi elokuvissa ja kirjallisuudessa. Tunnetuimmilla tarinahahmoilla kuvataan myös tosielämää. Olet varmasti kuullut lausahduksen “Se oli varsinainen tuhkimotarina” kun joku raivasi tiensä ryysyistä rikkauksiin. Tuttuja tarinahahmoja kannattaakin käyttää hyödyksi kun suunnittelet miten kertoa asiasi. Muita tunnettuja tarinoiden hahmoja ovat esimerkiksi:

  • David vastaan Goljat. Ketterä Startup-yritys vastaan suuri ja mahtava konserni
  • Robin Hood - kapinallinen vastaan systeemi. Boris Johnson vastaan EU
  • Kuvaus matkasta, jonka aikana ihminen kohtaa vastoinkäymisiä ja kasvaa ihmisenä, “Tärkeintä on matka, ei päämäärä”. Madventures TV-sarja
​ ​ ​

Miten verkkosivustosta tehdään tarina?

Sivustoa suunniteltaessa tai sisältöjä tehdessä kannattaa miettiä millaisia tunteita ja missä sivuston kohdassa niitä haluttaan herättää. Jos haluat innostaa sivustolla kävijäsi mukaan johonkin, niin innostusta herättävä kuvitus ja teksti toimivat todennäköisesti paremmin kuin moderni ja raikas.

​ ​ ​
  • Käytä kuvaa, josta välittyy tavoiteltu tunne
  • Kirjoita ytimekästä, helppoa tekstiä, joka ohjaa tunteita oikeaan suuntaan
  • Hyödynnä tarinallisia videoita, joista voi oppia ja joihin voi samaistua

Tarinat ja unet ratkaisevat ongelmia - hyödynnä satujen tuttua kaavaa

Saduissa sankarilla tai sankarittarella on usein aluksi jokin ongelma. Miten saada sormus Mordoriin ylivoimaisten vihollisjoukkojen ohi.

Ongelmaan aletaan etsiä ratkaisua ja samalla saadaan usein apua ja oppia uusilta ja vanhoilta ystäviltä. Gandalfin yliluonnolliset taidot, haltioiden ja kääpiöiden liittyminen mukaan. Kaikki opettavat ja auttavat Frodoa omalla tavallaan. Frodo kehittyy ja kasvaa tehtävää suorittaessaan.

Satu huipentuu loppuratkaisua edeltävään kriisiin. Suuri taistelu Mordorin porteilla ja Frodon oma taistelu Klonkkua vastaan.

Lopuksi kaikki päättyy hyvin, mutta jokin on myös muuttunut. Sormus saadaan heitettyä Mordorin tuleen ja vihollinen lyödään taistelussa. Frodo ei voi palata entiseen elämäänsä, mutta Konnussa kaikki jatkuu niin kuin ennenkin.

​ ​ ​

Kerro sivustosi kävijöille

  • Mitä ongelmia voit ratkaista
  • Mitä oppia ja tukea voit tarjota
  • Miten auttaa heitä kriisin hetkellä
  • Mitä hyötyä muutoksesta on

Aloita näistä

  • Pyri tietoisesti eroon vanhoista toimintatavoista
  • Tarjoa inhimillisyyttä ja tarttumapintaa
  • Hyödynnä tuttuja tarinahahmoja rakenteen ja sisällön suunnittelussa
  • Älä luettele faktoja. Luo kävijöille merkityksellinen, tunteisiin vetoava tarina
  • Hyödynnä tuttuja tarinahahmoja rakenteen ja sisällön suunnittelussa

Samuli Marjamäki

Asiakkuuspäällikkö