Someen voi vain mennä

01.10.2015

Olen lukenut kymmeniä artikkeleita siitä, että someen ei voi vain mennä. Pitää olla selkeä visio, päivityssuunnitelma, sisällöntuottaja, some-säännöt, aikaa, viisautta ja rahaa. Olen eri mieltä. Väitän, että someen voi ja kannattaa vain mennä. Ai miten niin?

Oletetaan, että keskisuuri suomalainen yritys on tilanteessa, jossa sosiaalisen median olemassaolo on ymmärretty ja vaikuttavuuttakin pohditaan. Johdossa tai viestinnässä ei kuitenkaan työskentele diginatiiveja, joilta kiiltokuvan kaltaisen monikanavaisen someläsnäolon synnytys kävisi käden käänteessä. Yrityksessä ei oikein tiedetä missä pitäisi olla, mitä siellä pitäisi tehdä, pitäisikö myös verkostoitua jotenkin ja olisiko siitä todella jotain hyötyä. Jos todettaisiin, että hyöty olisi saavutettavissa, niin jäädään pohtimaan kuka asian ottaa hoitaakseen. Maksaako uusi palkattu henkilö palkkansa takaisin huikealla somemenestyksellä? Vai laitetaanko toimiston setä opettelemaan Instagramin kirjoittamattomat tägäyssäännöt? Hyviä kysymyksiä, mutta niitä ehtii pohtia myöhemminkin. Nyt vain menet sinne someen. Edes johonkin, kunhan teet sen heti. Miksi?

Kun menet, niin koet.

Kun koet, niin ymmärrät.

Kun ymmärrät, niin innostut.

Kun innostut, niin aktivoidut.

Ja vain aktiivinen voi menestyä.

Koska olet oppinut, ymmärtänyt ja innostunut omaehtoisesti ja aidosti, sinulla on hyvät lähtökohdat myös toimia somessa omaehtoisesti ja aidosti. Ja se jos mikä on paitsi muiden kannalta mielenkiintoista, myös itsesi kannalta palkitsevaa. Tässä vaiheessa voitkin luoda syvällisemmän katsauksen some-elämäsi tulevaisuuteen. Joko itse tai asiantuntijan avustuksella.

Tässäkin asiassa pätee vähän uudempi sananlasku - hyvin suunniteltu on edelleen tekemättä.

En väitä, etteikö ennen uuden sometilin luomista kannattaisi lukea muutamaa ko. somekanavaa koskevaa artikkelia. En myöskään väitä, ettei visioista, suunnitelmista ja säännöistä olisi hyötyä. Motivoitunut somenatiivi saa ne helposti kasaan ennen uuden sometilin luomista ja profiilin ilmestymisen jälkeen päivitysvirta on kuin sometoimiston opaskirjasta. Eri asia on, miten hyvin löytämänne somenatiivi omaksuu yrityksenne olemuksen ja hengen saaden ne näkymään omassa viestinnässään. Someen epäröivästi ja arasti suhtautuvan luomat ennakkosuunnitelmat taas tuskin kantavat kovin pitkälle. Toki ainakin asiantuntijan avulla suunnitelmasta tulee vähintäänkin valmis ja kattava, mutta ilman aitoa innostusta somettelu ei kanna hedelmää. Innostuksen voi kuitenkin löytää ja kunhan ei piilottele yrityksen ja työyhteisön todellista luonnetta, maksaa someen käytetty aika varmasti itsensä takaisin. Olettaen, että todellinen luonne on julkaisemisen arvoinen.

Someen voi ja kannattaa vain mennä myös siksi, ettei se vaan ole niin iso asia. Se on itse asiassa aika mukava ja helppo osa ihan normaalia viestintää. Siksi somen tulisikin olla mukana aina, kun viestinnästä keskustellaan. Ja etenkin verkkoviestinnästä. Tässäkin asiassa pätee vähän uudempi sananlasku - hyvin suunniteltu on edelleen tekemättä.