Suunnittelun tehtävä on helpottaa ihmisten arkea, ei luoda lisää ongelmia

4.6.2018

Näin jälkeenpäin on helppo huomata oma kehityskaarensa suunnittelijana.

Lähdin alalle tekemällä juttuja, joista pidin. Tein niitä tavalla ja tyylillä, josta itse pidin. Suunnittelu kumpusi sisältäni, omista mieltymyksistä. Lopputulos oli siis hyvin omakohtainen.

Olin myös äärimmäisen herkkä kritiikille. Pelkäsin kuollakseni, kun luovutin leiskat eteenpäin arvosteltavaksi. Ajattelin, että minuahan asiakas arvostelisi.

Mitä sitten, kun oma tyyli ei enää riitä?

Ensimmäiset kamppailut kohtasin, kun omaa silmää miellyttänyt tyyli ei enää riittänyt. Piti koittaa tavoittaa ja ymmärtää, mitä asiakas halusi. Seuraava ahaa-elämyksen koin, kun ymmärsin kontekstin ja sisällön merkityksen. Sen, miten muoto seuraa sisältöä ja suunnittelun lähtökohtana tulee olla konteksti. Samalla aloin hahmottaa paremmin rooliani suunnittelijana.

Seuraavaksi suunnittelun maailmassa alkoi nostaa päätään ymmärrys loppukäyttäjän tärkeydestä ja hänen tarpeistaan. Mitä kaikkea psykologialla ja antropologialla onkaan annettavana digitaalisten palveluiden suunnitteluun!

Tämä korostui myös yhtenä tärkeänä teemana Breakpoint 2018 -tapahtumassa.

Palvelut pitää suunnitella helpottamaan arkea

On tärkeää ymmärtää käyttäjän liikkeelle saavat voimat ja suunnitella palvelut helpottamaan arkea. Eikä hyvillä suunnitelmilla ole mitään merkitystä, ellei niitä testata oikeilla käyttäjillä.

Hämmentävää on, että tämä on tiedetty _aina _.

Auton polttomoottorikin oli vasta neljäs keksitty käyttövoima autolle. Sitä ennen oli testattu höyryä, sähköä ja kaasua. Polttomoottori voitti kuitenkin kilpailun. Se vastasi parhaiten ihmisten tarpeita.

Miksi sitten digitaalisten palveluiden suunnittelussa loppukäyttäjän tarpeista ja tunteista on alettu puhua isosti vasta viime vuosina?

Egon pitää väistyä hyvän suunnittelun tieltä

Ehkä vika on meissä suunnittelijoissa. Meidän halussamme suunnitella palveluita itsellemme ja kavereillemme tai muille kaltaisillemme. Halusta olla kuuntelematta niitä muita, jotka eivät jaa kanssamme samaa maailmaa.

Suunnittelussa tärkeintä on havainnointi: tarpeiden ja tunteiden ymmärtäminen. Ja nimenomaan kaikenlaisten tunteiden, ei vain kivojen ja positiivisten.

Lisäksi suunnittelijasta pitää tulla näkymätön. Egon pitää väistyä.

Suunnittelun tehtävä on helpottaa ihmisten arkea. Kaikkien ihmisten. Tasapuolisesti.

Breakpointissa esiintynyt Wall Street Journalin digitaalisten tuotteiden suunnittelupäällikkö Che Douglas kiteytti asian hyvin:

Tärkeintä on saavutettavuus.

Se ei ole vain lähtökohta tai jossain vaiheessa mukaan tuleva komponentti. Se ei ole vain tuotteissa, vaan periaatteen pitää läpäistä koko organisaatio kaikilla tasoilla ja kaikessa tekemisessä.

Lue myös nämä:

Saavutettavuusdirektiivi.fi

Mitä saavutettavuus on ja mitä se tarkoittaa eri kohderyhmille?

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä