Valokuva vahvana osana verkkosivujen sisältöä

30.03.2016

Perinteisessä julkaisemisessa ymmärretään, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Verkkopalveluissa niihin keskitytään kuitenkin selkeästi vähemmän. Syytä kuitenkin olisi, sillä verkkosisältö saavuttaa usein painotuotteita suuremman yleisön ja on myös pidempään saatavilla.

Valokuvan tehtävänä ei ole pelkästään koristaa sivua vaan kuvan tulee tukea muuta sisältöä ja ehkä myös kertoa aiheesta jotain, mitä pelkällä tekstillä olisi vaikea viestiä tai mitä teksti jättää kokonaan kertomatta.

Herätä huomio ja tunteet kuvalla

Tyypillinen verkkopalvelun käyttäjä silmäilee sivustoa nopealla vauhdilla poimien sieltä kiinnostavimmat kohdat. Valokuva on hyvä huomionherättäjä ja saa käyttäjän katseen pysähtymään hetkeksi. Verkkosivun käyttäjä tekee usein jo valokuvan perusteella tulkinnan siitä, mitä aihetta sisältö käsittelee, onko aihe kiinnostava ja viitsiikö tekstiä edes lukea. Siksi on tärkeää, että valokuvan aihe on yhteneväinen muun sisällön kanssa.

Valokuvalla voidaan myös herättää verkkopalvelun käyttäjän tunteita. Sisältö saa heti positiivisen sävyn, kun se alkaa myönteisiä tunteita herättävällä kuvalla.

Tasokkaat valokuvat lisäävät organisaation uskottavuutta

Hyviin ja laadukkaisiin valokuviin kannattaa investoida, varsinkin silloin kun kyse on pysyvämmästä sisällöstä verkkosivuilla. Valokuvaus kannattaa antaa ammattilaisen hoidettavaksi, silloin kuvauksista saadaan laadukasta kuvasisältöä verkkosivuille käytettäväksi pidemmäksikin aikaa. Hyvin valitut, tasokkaat valokuvat osana sisältöä viestittävät laadusta ja lisäävät koko sivuston uskottavuutta. Organisaation oma kuvapankki kannattaa pitää ajan tasalla, jolloin sieltä löytää käyttökelpoisia kuvia aina tarvittaessa.

​ ​ ​
​ ​ ​

Ensimmäinen kuva: Tämä kuvapankista hankittu näytelty kuva on steriili ja jättää etäisen vaikutelman. Toinen kuva: Tässä kuvassa välittyy tilanteen aitous ilman poseerausta. Kuva on puhuttelevampi ja mielenkiintoisempi. 

Tilannekuvat ja aidot ihmiset kiinnostavat

Tilannekuvat, joissa on aitoja ihmisiä aidoissa tilanteissa ovat parhaita. Turhaa poseerausta ja pönötystä kannattaa välttää. Kaupallisten kuvapankkien kuvia tulisi käyttää harkiten, sillä ne ovat monesti geneerisen oloisia ja jättävät kylmän vaikutelman. Leveästi hymyilevä mannekiini häkellyttävän valkoisine hampaineen ei herätä luottamusta palvelua kohtaan. Hyviäkin kuvia kuvapankeista toki löytyy, ja vapaaseen käyttöön lisensoituja kuvia tarjoavia sivustoja on paljon.

Verkkosisältöä suunnitellessa kannattaa pohtia olisiko kuvituksessa paras vaihtoehto käyttää valokuvaajaa, kuvata oman henkilöstön voimalla vaiko hankkia kuvamateriaali kuvapankista. On hyvä pohtia, millaisilla valokuvilla voisi parantaa kerrontaa, minkälaisia tunteita halutaan herättää ja millaisella kuvan valinnalla saataisiin kiinnitettyä käyttäjän huomio. Valokuvan mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää rohkeasti osana verkkosivuston sisältöä. Kysy lisää verkkosivuston kuva- ja sisällöntuotannosta meiltä.

(Artikkelin valokuvat: Shutterstock,  Creative Commons Pedro Simões)