Siirry sisältöön

Saara Jansson

Ilman sisältöä ei ole verkkopalvelua

Sisältö on tärkeä osa verkkopalvelua. Ilman sitä verkkopalvelu ei oikeastaan voi edes toimia. Sisältö vaikuttaa niin organisaatiosta syntyvään kuvaan, hakukonelöydettävyyteen kuin sivuston konversioon.

Sisältömarkkinointi ja verkkokirjoittaminen askarruttavat alituiseen viestinnän asiantuntijoita. Käytännössä hyvää – siis kohderyhmää kiinnostavaa ja hyödyllistä – sisältöä voisi olla huomattavasti enemmän yritysten verkkopalveluissa. Etusivuilla kerrotaan yrityksestä, ei käyttäjästä, kun taas alasivuille on kirjoitettu vaikeaselkoinen ja kilometrin mittainen teksti, joka pelottaa käyttäjät pois.

Miksi verkkopalvelun sisältöön pitäisi siis panostaa? Miksi etusivun ja jokaisen muun sivun sisältö pitäisi miettiä tarkkaan? Tässä muutama syy:

1. Brändi

Brändi on jotain paljon isompaa kuin sisältö, kuvat tai edes kokonainen verkkopalvelu. Kaikilla kolmella voidaan kuitenkin vaikuttaa organisaatiosta syntyvään mielikuvaan.

Asiat voi sanoa monella tavalla. Minkälaisen kuvan sinä haluat antaa organisaatiostasi? Haluatko vaikuttaa nuorekkaalta, rohkealta, asiantuntevalta, varmalta, hauskalta vai joltakin muulta? Sisällöllä voit vaikuttaa siihen, kuinka organisaatiosi koetaan.

2. Hakukoneet

Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ei kuitenkaan hakukoneille. Niille tuhat sanaa kertovat paljon enemmän.

Hakukoneoptimointi on oma taiteenlajinsa, mutta iso osa sitä ovat hakukoneystävälliset sisällöt. Ne auttavat sivustoa löytymään niillä sanoilla, joilla sen halutaankin löytyvän. Kuinka tärkeää sinulle on löytyä Goooglesta haluamillasi sanoilla?

3. Sanoma

Jos sinulla on verkkopalvelu, haluat todennäköisesti sanoa sen avulla jotakin – ehkä kuka olet, mitä teet, mitä tarjoat ja mihin pyrit. Sillä, kuinka sanot ja muotoilet sisältösi, on vaikutusta siihen, kuinka hyvin saat sanomasi perille.

Luemme verkkopalveluita nimittäin eri tavalla kuin perinteisiä medioita. Kirjat luemme alusta loppuun, verkkopalveluja skannaamme. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä kuviin, otsikoihin, listoihin, linkkeihin, lihavoituihin kohtiin, kaikkeen joukosta erottuvaan. Voi olla, ettemme edes lue muuta.

Kuva: Nielsen Norman Group

Siksi tärkeintä asiaa ei kannata sanoa pitkän tekstikappaleen keskellä, vaan siellä, mistä se varmasti huomataan. Samasta syystä sisältö kannattaa muotoilla helppolukuiseksi ja ilmavaksi. Kun sisältö on muotoiltu oikein, haluttu sanoma menee todennäköisesti paremmin perille.

4. Sivuston kävijämäärät

Hyvä sisältö tuo sivustolle kävijöitä, eikä vain siksi, että se on hakukoneystävällistä. Kun sisältö on aidosti kiinnostavaa, sitä jaetaan ja sitä kommentoidaan. Sisältö tuo kävijöitä, mutta sen on oltava poikkeuksellisin hyvää, sillä ihan kivaa sisältöä on olemassa aivan tarpeeksi.

Otsikko on erityisen tärkeässä osassa. Pelkästään hyvällä otsikolla voidaan saada huimasti lisää kävijöitä. Iltapäivälehdet ovat hyvä todiste siitä. Parasta toki on, että otsikkoa vastaava sisältö on myös kiinnostavaa.

5. Sitouttaminen

Sisältöä on tarjolla joka puolella. Twitter-feedissä, Facebookissa, blogeissa, lehtien sivuilla, yritysten sivuilla, Youtubessa, Snapchatissa, kaikkialla. Informaatioähky on tänä päivänä tuttu termi.

Keskinkertainen sisältö ei siis riitä. Sen pitää pystyä erottumaan joukosta, herättämään tunteita. Siihen pitää pystyä samaistumaan ja sitä pitää tehdä mieli jakaa. Ei mikään helppo homma, mutta ei myöskään mahdotonta.

Ei kukaan voi joka kerta onnistua luomaan huippusisältöä, mutta näillä voi onnistua:

  • kerro tarina, ne sitouttavat yleensä hyvin
  • herätä tunteita, mielellään positiivisia
  • valitse aiheeksi jotakin oikeasti samaistuttavaa
  • tarjoa hyödyllistä tietoa
  • kysy itseltäsi, onko sisältösi ihan oikeasti kiinnostavaa

6. Tulos

Oikeanlainen sisältö voi myös kasvattaa verkkopalvelun konversiota eli siis tulosta. Ai miten? No monellakin tavalla. Esimerkiksi asettelemalla sisällöt oikein, käyttämällä toimintakehoitteita ja toimintasanoja, ohjaamalla käyttäjää haluttuun suuntaan sekä kirjoittamalla myyviä sisältöjä, jotka purevat omaan kohderyhmään.

Silläkin päästään pitkälle, että unohdetaan organisaatiolähtöinen lähestyminen ja itsestä puhuminen. Ei verkkopalvelusi käyttäjä ole kiinnostunut organisaatiostasi. Häntä kiinnostaa, miten hän hyötyy.

Verkkopalvelu ja sisältö – mistä lähteä liikkeelle?

Mikä on verkkopalvelusi tavoite ja mitä sen avulla haluat sanoa? Tee tavoitteesta kristallinkirkas, niin päätöksenteko on selkeämpää. Kun tiedät, että haluat verkkopalvelusi tuovan lisää jäseniä tai myyntiä, voit suunnitella sisällöt tukemaan nimenomaan sitä. Kun sitten vielä selvität käyttäjäryhmäsi ja tuotat heitä oikeasti kiinnostavaa sisältöä, sisältösi on jo todennäköisesti paljon parempaa kuin monella muulla.

Siinä samalla saatat huomata, että verkkopalvelusi tuottaa paremmin tulosta kuin aiemmin.

Mies virnistää kameralle ja osoittaa peukaloillaan ylöspäin onnistumisen merkiksi.

Suositeltu artikkeli:

Hyvät, parhaat ja rumat verkkopalvelut

Lue artikkeli