Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
Saavutettava ja helppolukuinen verkkolehti
Saavutettava ja helppolukuinen verkkolehti
Kehitysvammaisten Tukiliiton julkaisema lehti Tukiviesti siirrettiin vuoden 2024 alussa verkkoon. Vuosia ilmestyneen lehden tuttu lämpö ja positiivisuus haluttiin viedä verkkoon – samalla parantaen saavutettavuutta ja kasvattaen lukijakuntaa.
Uudistettu Tukiviesti on helppolukuinen ja selkeä verkkolehti, jossa artikkeleita voi lukemisen lisäksi myös kuunnella. Uuden lukijakunnan houkuttelemiseen keskityttiin projektissa panostamalla monipuoliseen markkinointiin, esimerkiksi sisältöjen jakamiseen sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeissä sekä hakukoneoptimointiin.
Munuais- ja maksaliitto
Moderni verkkosivu ja helppokäyttöinen lahjoituskokonaisuus
Moderni verkkosivu ja helppokäyttöinen lahjoituskokonaisuus
Munuais- ja maksaliiton verkkosivujen uudistuksessa parannettiin pääsivuston käytettävyyttä, tuotiin ulkoasu nykypäivään ja helpotettiin sivustojen ylläpitoa.
Projektin aikana neljä liiton ylläpitämää sivustoa tuotiin yhteen WordPress Multisite -toteutukseen, jossa erillisiä sivustoja on helppo hallita yhdellä työkalulla. Lahjoittaminen tehtiin sujuvammaksi ja helpommaksi WooCommercen avulla ja visuaalista ilmettä virkistettiin.
JEDU – Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä
Koulutustarjontaa mobiili edellä
Koulutustarjontaa mobiili edellä
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU tarjoaa ammatillista koulutusta Pohjois-Pohjanmaalla. Vuonna 2023 JEDUn verkkosivusto uudistettiin kokonaan ja koulutuskeskuksen brändiä raikastettiin.
Sivusto toimii ensisijaisesti markkinointikanavana tuleville ammattiopintojen opiskelijoille ja siksi uudistuksessa keskityttiin erityisesti mobiilinäkymiin. Integraatioiden avulla koulutustarjonta päivittyy automaattisesti ja sivustoa on helppo muokata ja ylläpitää.
Suomen ympäristökeskus
Interaktiiviset ja selkeät WordPress-sivustot
Interaktiiviset ja selkeät WordPress-sivustot
Loimme Suomen Ympäristökeskukselle WordPress Multisite -toteutuksen, jonka avulla esimerkiksi eri hankkeiden omia verkkosivuja voidaan päivittää, muokata ja monistaa helposti.
Projektin yhteydessä toteutettiin sivustot kahdelle eri hankkeelle. Ryhti- ja Luonnontila -projektien tavoitteena oli tuoda isoja tietomääriä selkeästi lukijoiden saataville. Samalla sivustojen tuli olla näppärästi ylläpidettävissä ja päivitettävissä.
Projektin aikana uudistettu Luonnontila.fi -sivusto esittelee tietoa Suomen luonnon monimuotoisuuden tilasta automaatisesti päivittyvien graafien ja visuaalisuuden avulla. Ryhti.syke.fi puolestaan tarjoaa käyttäjille tietoa rakentamisen ja alueidenkäytön digitalisaatiosta sekä uudesta valtakunnallisesta tietojärjestelmästä.
Eduskunnan kanslia
Tietoa eduskunnan toiminnasta kaikelle kansalle
Tietoa eduskunnan toiminnasta kaikelle kansalle
Eduskunnan kanslian eduskunta.fi -sivusto toimii tiedonlähteenä kansalaisille eduskunnan lainsäädäntötyöstä, toiminnasta ja ajankohtaisista asioista.
Sivuston konseptointiprojektissa verkkopalvelun käytettävyyttä ja saavutettavuutta haluttiin parantaa. Nykyinen sivusto palvelee parhaiten käyttäjiä, jotka tuntevat eduskunnan toimintatavat hyvin. Kansalaisille, joille prosessit eivät ole tuttuja, voi tiedon löytäminen suuresta informaatiojoukosta olla haastavaa.
Poutapilvi toteutti eduskunnan kanslialle kaksi projektia, joiden lopputuloksena suunniteltiin uudistettavalle sivustolle konsepti ja toteutettiin klikkailtava prototyyppi uudistuksen seuraavan vaiheen tueksi.
Salon seudun ammattiopisto
Helppo ja mobiiliystävällinen palvelu hakijoille
Helppo ja mobiiliystävällinen palvelu hakijoille
Palvelumuotoilun keinoilla haettiin yhdessä parhaat käytännöt Salon seudun ammattioppilaitokseen pyrkiville hakijoille. Opiskelijat ja henkilökunta palvellaan muissa kanavissa, siksi verkkopalvelussa voitiin keskittyä ensisijaisesti hakuprosessin tukemiseen. Lue, kuinka palvelu uudistettiin mobiiliystävälliseksi, hakijan asiointipolkua palvelevaksi kokonaisuudeksi.
Suomen ympäristökeskus
Itämeri tutuksi pintaakin syvemmältä
Itämeri tutuksi pintaakin syvemmältä
Suomen ympäristökeskus eli SYKE on monialainen tutkimus- ja asiantuntijalaitos, jonka tärkein tehtävä on ratkaista yhteiskunnan polttavimpia ympäristökysymyksiä. Rakensimme yhteistyössä SYKE:n ja 8 muun meritietoa tuottavan laitoksen kanssa verkkopalvelun, joka kokoaa yhteen kaiken tiedon suomalaisesta merentutkimuksesta. Lue lisää upeasta projektistamme!
Meriaiheinen tieto kerättiin yhteen digitaaliseen verkkopalveluun
Itämeri.fi-portaalia lähdettiin rakentamaan käyttäjälähtöisesti saavutettavuus ja sisältö edellä, sillä ne ovat meillä Poutapilvellä kaiken tekemisen lähtökohtana. Vastuullamme oli sisältöstrategian, käyttöliittymän ja ulkoasun suunnittelu asiakkaan vision mukaisesti. Lisäksi vastasimme palvelun prototyypin sekä verkkosivuston front–end-koodauksesta. Lisäksi toimimme projektissa SYKE:n ja teknisen toteuttajan konsulttina.
Itämeri on nyt kaikkien ulottuvilla
Lopputuloksena syntyi lähes 10 yhteistyökumppanin panostuksella portaali, joka innostaa tutustumaan suomalaiseen merentutkimukseen ja Itämereen helposti ja lähestyttävästi. Palvelu sisältää ajantasaista tietoa Itämeren tilasta ja tutkimuksesta sekä huomattavan määrän opiskelumateriaalia eri koulutusasteille aina alakouluista lukioon. Lähde sinäkin tutkimusmatkalle ainutlaatuiselle Itämerelle!
Pidä Saaristo Siistinä ry
Roope-kartan avulla vesillä liikkuminen on nyt entistäkin siistimpää
Roope-kartan avulla vesillä liikkuminen on nyt entistäkin siistimpää
Pidä Saaristo Siistinä ry huolehtii Suomen merialueiden, sisävesien, rantojen ja saariston puhtaudesta. Yhdistyksen tavoitteena on muun muassa edistää ja löytää ratkaisuja ympäristöystävälliseen vesillä liikkumiseen.
Konkreettisia esimerkkejä PSS ry:n ympäristönhuoltotyöstä ovat esimerkiksi jätepisteet, kuivakäymälät ja imutyhjennyslaitteet. Näitä Roope-palvelupisteitä on lähes 200 ympäri Suomea. Lisätäkseen veneilijöiden tietoisuutta Roope-palvelupisteistä PSS ry kutsui meidät apuun suunnittelemaan Roope-karttaa – ja mehän vastasimme!
Roope-kartta suunniteltiin veneilijän toiveet edellä
Keinuvassa veneessä ei ole aikaa – eikä varmasti haluakaan – kaivaa esiin läppäriä ja alkaa yhdistää tietokonetta verkkoon. Tämä olikin koko projektin kantava ajatus, nimittäin suunnitella mobiilikäyttöinen karttapalvelu, josta veneilijä voi tarkistaa itseään lähinnä olevan imutyhjennyspaikan tai jätepisteen vaivattomasti.
Karttapalvelun tekniseksi toteutustavaksi valittiin ns. headless React/Wordpress. Tämä tarkoittaa sitä, että itse sivusto on Reactilla toteutettu PWA (Progressive Web App) web-sovellus, jonka käyttäjä voi tallentaa älypuhelimensa aloitusruudulle muiden mobiilisovellustensa joukkoon. Palvelun ylläpito on helppoa ja vaivatonta WordPressin avulla.
Käyttäjälähtöisesti suunnitellussa Roope-kartassa on paikannus, jonka päällä ollessa kartta näyttää veneilijälle tämän sijainnin ja lähimmät palvelupisteet. Enää veneilijän ei siis tarvitse suunnistaa pitkin Saimaata tai saaristoa toimivaa septiasemaa etsien.
Tutustu Roope-karttaan ja hyödynnä sen palvelut – niin mekin aiomme tehdä seuraavan kerran vesille lähtiessämme!
Pirkanmaan Jätehuolto Oy
Elämää helpottavia ympäristötekoja
Elämää helpottavia ympäristötekoja
Pirkanmaan Jätehuolto on 17 kunnan jäteyhtiö, jonka kanssa on tekemisissä yhteensä 444 000 asukasta. Yhtiö haluaa tehdä jätteenkeräyksen asukkaille mahdollisimman helpoksi. Yli 99 % yhtiölle tulevista jätteistä menee hyötykäyttöön, mikä on melkoisen hyvä motivaattori myös asukkaille!
Mobiiliystävällisyys helpottaa arkea
Yhtiö kaipasi selkeää ja mobiiliystävällistä verkkopalvelua, josta käyttäjä voisi helposti selvittää, kuinka juuri sillä hetkellä kädessä oleva leivinpaperinpala pitäisi lajitella.
Kehitimme heidän uusille sivuilleen lajitteluhaun, joka kehittyy käytön mukana: mitä enemmän hakuja tehdään, sitä enemmän sivuille ilmestyy lajitteluohjeita. Enää ei tarvitse ihmetellä kierrätyslaatikoiden äärellä!
”Uudistuksen tärkeä tavoite oli parantaa lajitteluohjeiden selkeyttä sekä löydettävyyttä, ja siinä onnistuimme yhdessä Poutapilven kanssa”, Marika Vanhatalo, viestintäkoordinaattori, Pirkanmaan Jätehuolto Oy.
Verkkopalvelu-uudistuksen onnistuminen näkyy myös yhtiön asiakastutkimuksessa*. Verkkopalvelu pjhoy.fi on noussut asiakkaidensa tärkeimmäksi tietolähteeksi jätteiden lajitteluun ja kierrätykseen liittyvissä kysymyksissä.
*Jätehuoltotutkimus 2020, toteutusaika 24.9.–30.9.2020, toteuttaja Taloustutkimus
Lue artikkeli ”Jätehuollon verkkosivu-uudistus on ympäristöteko”.
Sairaanhoitajat
Sairaanhoitajien työ näkyväksi
Sairaanhoitajien työ näkyväksi
Sairaanhoitajaliiton tavoitteena on edistää ammattikuntansa arvostusta tekemällä sairaanhoitajien työstä näkyvämpää. Myös jatkuvasti pinnalla olevien työhyvinvoinnin ja jaksamisen edistäminen kuuluvat liiton tehtäviin. Sairaanhoitajiin kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista, jotka työskentelevät sairaanhoitajina, terveydenhoitajina, kätilöinä ja ensihoitajina (AMK).
Suunnittelimme sisällön vastaamaan käyttäjän tarpeisiin
Sairaanhoitajien vanhaan verkkosivustoon oli vuosien saatossa kertynyt huomattava määrä sisältöä, jota käyttäjän oli vaikea löytää ja hallita. Sivusto kaipasi kokonaisvaltaista päivitystä niin sisällön, ulkoasun kuin rakenteenkin osalta.
Tavoitteena oli suunnitella uudelle verkkopalvelulle mahdollisimman käyttäjälähtöiset sisällöt ja navigaatio. Hyödynsimme palvelumuotoilun keinoja ja työpajamuotoista yhteiskehittämistä tavoitteeen saavuttamiseksi. Työpajoissa järjestimme sisällön uudelleen, karsimme siitä osan pois ja koulutimme liiton sisällöntuottajia verkkokirjoittamisen saloihin. Lisäksi suunnittelimme palvelulle selkeän käyttöliittymän ja visuaalisen ilmeen, jotka tekevät palvelun käyttämisestä helppoa ja visuaalisesti kiinnostavaa.
Twitterissäkin kiitosta saanut verkkopalvelu on uudistuksen myötä käyttäjäystävällinen ja tarvittava tieto on helposti löydettävissä.
Oriveden kaupunki
Ylellistä väljyyttä ja oivallista olotilaa
Ylellistä väljyyttä ja oivallista olotilaa
Kunnan verkkopalvelun uudistaminen on aina iso projekti. Kyseessä on oikeastaan aina laaja, sadoista sivuista koostuva sivusto. Yleinen ongelma on kuitenkin se, että käyttäjät eivät vain löydä etsimäänsä tietoa. Mistä tämä johtuu? Kuntien viestintä on usein organisaatiolähtöistä. Kuntien tehtävänä on kertoa palveluistaan kuntalaisille, mutta viestinnästä paistaa usein liikaa kunnan organisaatiorakenne sekä byrokraattisuus. Nämä aiheuttavat sen, että sivuston käyttäjä ei a) löydä tietoa tai b) ymmärrä lukemaansa. Oriveden kunta halusi pureutua tähän ongelmaan.
Sivuston näkökulma vaihdettiin organisaatiosta asiakkaaseen
Tätä lähdettiin pohtimaan järjestämissämme työpajoissa, joissa pyöriteltiin niin kohderyhmiä, rakennetta kuin käyttöliittymän tarpeita. Lopulta päädyttiin kolmeen pääkohderyhmään: asukkaat, matkailijat ja yrittäjät. Nämä loivat pohjan sivuston rakenteelle. Sivusto toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmällä, joka oli kaupungin väelle uusi mutta helposti omaksuttava tuttavuus. Lopputulos huokuu Oriveden sloganin mukaisesti ylellistä väljyyttä sekä käyttäjän oivallista olotilaa: asiat löytyvät nyt helposti ja ymmärrettävästi!
Niemi®
Suomen tunnetuin muuttopalvelu
Suomen tunnetuin muuttopalvelu
Niemi on se muuttopalvelu, jonka punaiset autot tunnistaa helposti katukuvasta. 100 % uusiutuvalla polttoaineella kulkevat autot muuttavat yksityishenkilöitä ja yrityksiä Suomessa ja ulkomailla. Niemen muuttopalvelu on kriittinen osa monen yksityishenkilön arkea sekä yrityksen liiketoimintaa.
Verkkopalvelu ja -kauppa yhdessä tekevät muuttamisesta helpompaa
Niemen verkkopalvelu-uudistuksen taustalla oli tarve helpottaa heidän asiakkaidensa elämää muuttoon liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa. Tämän pohjalta suunnittelimme verkkopalvelun, jossa muuttaja voi tehdä tarjouspyynnön suoraan verkossa sekä ostaa tarvitsemansa muuttotarvikkeet Niemen verkkokaupasta – toisin sanoen hoitaa kaikki muuttoon liittyvät asiat samalla kertaa!
Sujuva verkkopalvelu varmistaa myös, että asiakkaat pysyvät tyytyväisinä koko muuton ajan. Ei siis taida olla ihme, että 98,1% muuttajista suosittelee Niemeä.
Puolustusministeriö
Pitkäjänteistä kumppanuutta
Pitkäjänteistä kumppanuutta
Puolustusministeriö vastaa Suomen kansallisesta puolustuspolitiikasta ja turvallisuudesta sekä niihin liittyvästä kansainvälisestä yhteistyöstä.
Me olemme Poutapilvellä tehneet puolustusministeriön kanssa jo lähes 20 vuotta yhteistyötä. Näihin vuosiin on mahtunut verkkosivujen ohella niin ministeriön intranetin kuin erilaisten hankesivustojen tekemistä.
Teknologia ja tietoturvallisuus edellä
Suunnittelimme ministeriölle uuden ja entistä ehomman verkkopalvelun, joka ei petä (jatkossakaan) tiukimmassakaan tilanteessa; tästä pitävät huolen mittavat tekniset ratkaisut. Puolustusministeriön sivujen tulee olla ehdottoman tietoturvalliset, ja se on meilläkin kaiken tekemisen lähtökohtana.
Tälle projektille haasteita loi mahtipontisen laaja sisältö. Onneksi meiltä saa juuri tähän sopivaa sisällöntuotannon tukea: autamme organisoimaan kirjoitustyötä ja tekemään sisällöstä käyttäjille toimivaa.
Port of Turku
Viiden tähden verkkopalvelu viiden tähden satamalle
Viiden tähden verkkopalvelu viiden tähden satamalle
Turun satama on täyden palvelun logistiikkakeskittymä niin rahti- kuin matkustajaliikenteellekin. Sen läpi kulkee päivittäin jopa 9000 matkustajaa, eivätkä rahtitonnit niille ainakaan häviä! Kun ajalla on merkitystä risteilijälle tai toimitustaan odottavalle, Turun satama vastaa haasteeseen – ja onnistuu siinä erinomaisesti.
Integraatioilla olennainen tieto päivittyy reaaliaikaisesti
Jo yhteistyömme alussa oli selvää, että suunnittelemme satamalle verkkopalvelun, joka huomioi kaikki sen käyttäjäryhmät – vanha sivusto kun ei juurikaan palvellut matkustajaliikennettä tai Turun kaupungin ja sataman yhteistyötä.
Käyttäjälähtöisyys edellä rakensimme satamalle verkkopalvelun, josta on hyötyä kaikille sataman toimijoille sekä heidän asiakkailleen. Palvelulle ideoitiin myös vaikuttava visuaalinen ilme. Teknologisen lisämausteen palveluun tuovat kaksi integraatiota, joista toinen raportoi reaaliaikaisesti merisäästä ja toinen kaikkien satamassa olevien laivojen saapumisesta tai lähtemisestä.
Luontaisena jatkumona hyvin sujuneelle projektille suunnittelimme Aboard-satamalehden perinteisestä paperilehdestä digitaalisen version. Uudistuksen myötä kaikki olennainen tieto, joka satamaan liittyy, on nyt yhtenäinen digitaalinen palvelukokonaisuus.
Millaisen verkkopalvelun voisimme tehdä sinulle?
Ota yhteyttä ja kerro toiveesi.