Siirry sisältöön

Juha Harjula

Y-ja Z-sukupolvet vaativat saavutettavia digipalveluita

Digiajan sukupolvilta ei sisältö lopu. Heidän käteensä kiinni kasvanut älypuhelin on pullollaan toinen toistaan houkuttelevampia linkkejä, kuvia, videoita, some-kanavia ja verkkokauppoja. Yritykset taistelevat heidän mielenkiinnostaan ja siksi heitä tuntuu myös olevan yhä vaikeampi tavoittaa. Onneksi tähänkin on ratkaisu – nimittäin saavutettavuus.

 

Saavutettavuus tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, ettei kenenkään pitäisi joutua ponnistelemaan verkkopalvelussa eteenpäin. Ei sinun, asiakkaasi, äitisi, työkaverisi eikä varsinkaan sen sisältöhuumassa verkkopalvelusta toiseen säntäilevän milleniaalin.

Miten saavutat Y- ja Z-sukupolvet verkossa?

Kohta keski-ikäistyvä Y-sukupolvi ja aikuisuuden kynnystä hipova Z-sukupolvi ovat digitaalisen median suurkuluttajia. Heille on tyypillistä loputon skrollaus ja kiinnostusten kohteiden vaihtuminen.

Y- ja Z-sukupolvien pysäyttäminen vaatii jotain erityistä – ja koukuttaminen vieläkin enemmän.

Jos tuo jokin erityinen ei löydy nopealla selauksella tai polku tarjottavaan sisältöön on vähänkään epälooginen eli vaikea, haaviin ei jää mitään.

Yritys voi tietysti seurata aktiivisesti viimeisimpiä markkinointitrendejä ja tehdä niiden pohjalta toimivia markkinointikoukkuja. Y- ja Z-sukupolven edustaja pyristelee koukusta kuitenkin helposti irti, jos käyttökokemus jää vajaaksi. Tuolloin yrityksen hartaasti toivoma konversio (eli osto, lataus, uutiskirjeen tilaus tmv.) jää puuttumaan ja skrollaus jatkuu seuraavaan kohteeseen. 

Jos verkkopalvelu ja markkinointikikat eivät sellaisenaan tuo haluttua konversiota, kannattaa pohtia palvelun saavutettavuutta

Saavutettavuus on ennen kaikkea käytettävyyttä

Ai saavutettavuus – siis se julkishallinnon tylsiä viestejä koskeva EU-direktiivi? Sehän ei koskenut yrityksiä.

Aivan, mutta siinä direktiivissä on monta tutkimuksiin perustuvaa tosiasiaa, joita pitäisi ehdottomasti noudattaa kaikissa verkkopalveluissa. Varsinkin jos markkinoit tai myyt jotain, ja sitähän yritykset pääsääntöisesti tekevät. 

Direktiivin vaatimusten tavoite on yksinkertaistettuna sitä, ettei kenenkään pitäisi joutua ponnistelemaan verkkopalvelussa eteenpäin.

Tämä tarkoittaa sitä, että verkkopalvelu ikään kuin ohjaa käyttäjänsä nopeasti ja vaivattomasti haluttuun määränpäähän – sekä käyttäjän että palveluntarjoajan toivomaan maaliin.

Ikäryhmistä riippumatta on lisäksi hyvä muistaa, että saavutettavia verkkopalveluita kaipaa yksin Suomessa noin miljoona ihmistä (Liikenneministeriö 2018). He hakevat verkosta kaikenlaisia palveluita ja tuotteita, eivätkä vain julkishallinnon piiriin kuuluvia asioita.

Saavutettava verkkopalvelu on siis kaikin tavoin parempi verkkopalvelu. Sitä on helpompi käyttää, ymmärtää ja hallita. Jopa Y- ja Z-sukupolvien keskittymiskyvyllä. 

Saavutettavuus vaatii käyttäjän tuntemista

Saavutettavuus liittyy olennaisesti kaikkiin verkkopalvelun ominaisuuksiin. Siihen vaikuttavat niin rakenteelliset, visuaaliset, sisällölliset kuin teknisetkin seikat. Niistä ei voi tehdä hyvin vain yhtä ja jättää muut huomiotta.

Verkkopalvelun monipuolinen seuranta ja mittaus antavat arvokasta palautetta kohderyhmien käyttötavoista sekä paljastavat merkittäviä kehityskohteita.

Mittaustulokset kertovat lisäksi verkkopalvelun saavutettavuudesta: onko käyttäjä pystynyt tekemään sivustolla sen, mitä hän halusikin? Jos ei, kannattaa tulosten pohjalta miettiä, miten verkkopalvelua voisi kehittää yhä saavutettavammaksi.

Saavutettavuus kuuluu kaikille

Verkkopalvelun saavutettavuuden parantaminen lähtee helposti liikkeelle saavutettavuuskartoituksella.

Poutapilven asiantuntijat ovat saavutettavuuden edelläkävijöitä Suomessa. Tarjoamme yrityksille saavutettavuuteen liittyen mm. 

  • saavutettavuuskartoituksia
  • koulutuksia
  • työpajoja

Lisäksi kuulumme kansainväliseen saavutettavuutta edistävään IAAP-verkostoon, joten meillä on aina ajantasainen tieto saavutettavuuden hyvistä periaatteista.

Kerromme mielellämme, miten teidän organisaationne verkkopalvelua voi muokata saavutettavammaksi ja palvelemaan kaikkia käyttäjiä – jopa sitä digisukupolven edustajaa. 

Nojatuoli seisoo tyhjillään tyhjässä huoneessa.

Suositeltu artikkeli:

Ilman sisältöä ei ole verkkopalvelua

Lue artikkeli