Kannattaako sisällöntuotanto ulkoistaa? 3 kysymystä pohdittavaksi

15.03.2016

Sisältö on tärkeä osa verkkosivustoa. Mutta kannattaako sitä ulkoistaa vai tehdä itse? Minä uskon, että ulkopuolinen voi nähdä organisaation uusin silmin ja muotoilla sen tärkeimmän viestin verkossa toimivaksi sisällöksi.

Jos kuitenkin epäilet, pohdi seuraavia asioita. Niiden avulla osaat paremmin päättää, kannattaako sisällöntuotanto ulkoistaa vai ei.

3 kysymystä sisällöntuotannon ulkoistamisesta

1. Minkä verran olet varannut sisällöntuotantoon aikaa?

Toimivat sisällöt ovat elintärkeitä verkkosivustolle ja sen vuoksi myös koko organisaatiolle. Niiden avulla viestitään oleellisista asioista, sivusto löytyy hakukoneista ja kävijät saadaan palaamaan. Toimivan sisällön tuottaminen vie kuitenkin aikaa - etenkin jos haluaa sen palvelevan organisaation tavoitteita. On siis hyvä miettiä, riittääkö oma aika muilta töiltä vai kannattaisiko sisällöntuotanto kuitenkin ulkoistaa ammattilaiselle.

Käytännön vinkki: Kokeile, minkä verran sinulta kuluu aikaa yhden sivun sisältöjen suunnittelemiseen ja tuottamiseen.

2. Tunnetko hakukoneet ja niiden toimintaperiaatteet?

Organisaation kannalta elintärkeää on myös se, että sivusto löytyy helposti. Tyylikäs ulkoasu ja hauskat tekstit eivät vielä riitä. Myös hakukoneet tulee huomioida sisällöntuotannossa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi hakusanojen ja -trendien tutkimista, analytiikan hyödyntämistä, metatietojen syöttämistä sekä hakukoneystävällisten tekstien tuottamista. Eli siis sitä, että sisältö on sellaista, jota hakukoneet ymmärtävät.

Käytännön vinkki: Testaa hakukoneoptimointiosaamisesi täällä. Huomaa, ettei ihan kaikkea tätä tarvitse osata sisällöntuotantoon.

3. Hallitsetko hyvien verkkosisältöjen lainalaisuudet?

Verkossa pätevät erilaiset lainalaisuudet kuin perinteisessä viestinnässä. Hyvät tarinat ovat hyviä tarinoita myös verkossa, mutta lisäksi pitää huomioida informaatioarkkitehtuuri, erilaiset päätelaitteet sekä hakukoneet - unohtamatta käyttäjää, jota varten sivuston sisältö yleensä on olemassa. Hyvä sisällöntuottaja on samaan aikaan sekä luova tarinankertoja että teknisesti pätevä osaaja.

Käytännön vinkki: Kysy, onko joku organisaatiossasi perehtynyt verkkosisältöjen tuottamiseen ja hakukoneisiin. Ota myös selvää, onko hänellä aikaa ja halukkuutta tällaiseen.

Teetkö itse vai ulkoistatko?

Toistan itseäni, mutta sanon tämän silti: sisältö on tärkeä osa verkkosivustoa. Sen merkitys myös kasvaa vuosi vuodelta. Siksi siihen kannattaa panostaa.

Voi olla, että paras vaihtoehto sisällöntuotantoon olet sinä itse tai joku muu organisaatiostasi. Tai sitten ulkopuolinen sisällöntuottaja. Sinä päätät.

Jos haluat kuulla, mitä tarjottavaa meillä on, laita sähköpostia, soita, kysy twitterissä tai poikkea kahville. Meillä on espressokone.