Mihin tämä maailma on menossa?

30.06.2014

Kaikki mikä voi digitalisoituu

Verkko on hyvässä alussa, mutta maailma on hyvin paljon erilaisempi kymmenen vuoden kuluttua. Elokuvavuokraamoja ei enää ole eikä digiboxeja. Mikä tahansa koskaan tehty elokuva on katsottavissa suoraan televisiostasi milloin haluat pelkällä napin painalluksella. Tv-ohjelmilla ei ole varsinaisia aikatauluja tai niillä ei ainakaan ole kauheasti väliä. Jokaisen Tv-ohjelman voi katsoa julkaisunsa jälkeen koska tahansa huvittaa, sillä ne löytyvät kaikki palvelimilta ja ovat katsottavissa play-napin painalluksella.

Ostaminen

Kaikki mitä näet TV:ssä on ostettavissa. Tanssi Tähtien Kanssa –puvun ostaminen onnistuu kaukosäätimellä. Voit katsella Top Chefin kilpailijoiden käyttämistä veitsistä lisätietoja ja saada saman sarjan huomiseksi kotiin. Verkossa tätä suuntausta ja tietä on aloittanut raivaamaan mm. suomalainen Kiosked. Bannereita on ollut verkossa maailman sivu, mutta Kiosked liittää linkkejä verkossa oleviin miljooniin ja ehkä vielä miljardeihin kuviin. Näin siis verkossa kirjoitettu uutinen Jussi-patsaan voittajasta sisältää kuvan voittajasta ja kuvaa klikkaamalla voi ostaa tuon upean koltun tai korun, joka hänellä on kaulassaan. Luodaanko siis yksi verkkokauppa vai miljardi sellaista?

Hakukoneet

Verkkokäyttäjien keskimääräinen verkkosivustojen käytön määrä on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina, samalla kun yhä laajemmat käyttäjäkunnat ovat löytäneet verkosta julkaisukanavia itseään kiinnostavalle tietosisällölle.

Tästä on seurannut suoraan se, että keskimääräisen käyttäjän tiedon hakemiseen liittyvä osaaminen on merkittävästi kasvanut. Käyttäjät etsivät tietoa ja arvostavat tehokkaita tiedonhakupalveluita. Kuitenkin vaikka Google on hämmästyttävän viisas, se on tulevaisuudessa pelottavan viisas. Tai jokin sen korvaava hakukone.

Nykyään kun haet Googlesta ravintolaa,  sinun pitää kirjoittaa jokin tietty ravintolan nimi hakukenttään tai kirjoittaa ravintola+kaupunki. Jos teet sen mobiilisti, saatat kiroilla sen hankaluutta. Siihen tulee varmasti muutos. Yhtä kaikki, tulokseksi pompsahtavat joukko ravintoloita, joista osa maksaa näkyväisyytensä ja osa on tehnyt verkkosivunsa niin kuin Google niistä eniten tykkää ja ne nousevat kärkeen. Tilanne muuttuu siten, että aloittaessasi etsimisen sijaintisi ja ruokamieltymyksesi, lähialueen menut ja lounaspaikkahistoriasi tiedetään jo valmiiksi. Sinun ei tarvitse enää etsiä mitään vaan lähinnä päättää, onko kone pelottavan oikeassa aikomuksesi suhteen vai haluatko kenties tehdä kerrankin jotain täysin ennakoimatonta.

Vaikka Google on hämmästyttävän viisas, se on tulevaisuudessa pelottavan viisas. Tai jokin sen korvaava hakukone.

Merkittävä hakemiseen liittyvä seikka on myös semanttinen verkko. Semanttisuus on ollut tulossa jo pitkään ja tarkoittaa lähinnä koneille ymmärrettävää materiaalia ja yhteyksiä ja niiden rakentumista. Tyypillisesti käytetty yksinkertainen esimerkki on se, että jos kirjoittaa hakuun kodinkone, ei nykyisellään välttämättä päädy pesukonesivustolle, koska yhteyttä näiden kahden välille ei ole koneellisesti luotu, vaikka järki sen meille sanookin. Tekoäly siis alkaa ymmärtämään asioiden yhteyksiä. Tarvitseeko sinun siis enää jatkossa luoda linkkejä sivullesi itse laisinkaan?

Mainostaminen

Massoille mainostaminen on tiensä päässä. Mainostamisesta tulee yhä tarkempaa, persoonallisempaa ja tehokkaampaa. Jokainen mainos, jonka näet, liittyy sinuun ja selaushistoriaasi. Viime viikolla Zalandon-verkkokaupassa katsomasi paita pompsahtelee nyt jostain syystä koko ajan esille riippumatta missä selailet ja vielä tarjouksessa! Selaamasi täytekakkublogi aiheutti sen, että lähimmät kakuntekijät ilmestyvät selaimeesi ja ”parhaat kakkuvinkit” –kirjakin olisi nyt napin painalluksen päässä. Mainonta tulee olemaan pelkästään relevanttia ja henkilökohtaista, minkä takia tulet ostamaan paljon enemmän verkosta kuin nykyisin. Teknologian kehitys mahdollistaa personoinnin myös TV-mainoksissa. Esimerkiksi espoolainen Supponor on kehittänyt teknologian, jolla he voivat visualisoida mainoksia vaikka jalkapallo-otteluiden reunamainoksiin tv-lähetyksessä. Jos siis olet paikan päällä, näet kentän laidalla aivan eri mainokset kuin tv-katsoja, joiden näkemät mainokset taas vaihtelevat sijainnin mukaan, jossa ottelua katsotaan. Voi sitä lisärahan määrää.

Mainonnassa on myös huomattu, että hyvät kirjoitukset voittavat hyvät mainokset. Nykyäänkin näkee lehdissä artikkelimuotoisia mainoksia, joissa lukee ”ilmoitus.” Ja tutkimukset kertovat, että ne toimivat mainoksia paremmin. Ja jos se toimii painetussa, se räjähtää verkossa. Tulevaisuudessa on tärkeää voida käsitellä yksittäistä tietoa sekä sivuston osana että omana kokonaisuutenaan. Tällöin kyseiseen tietoon tulee suhtautua monipuolisemmin kuin perinteisesti. Yksittäisen tiedon esittämisen tulee olla mielekästä myös visuaalisesti ja oleellisimman brändiviestin omaavana kokonaisuutena. Sinun verkkopalvelusi tietyltä sivulta voidaan siis tietty osa esittää suoraan hakupalveluissa tai portaaleissa nostona tai upotuksena. Kun etsiskelet verkosta lähintä maalikauppaa, jostain syystä ympärillesi ilmestyy erilaisia sisustusvinkkejä käyttäjiltä, työohjeita ja videoita ammattilaisilta ja alennuksia alueen maalikaupoilta, joita et edes ymmärrä mainoksiksi. Ei siis muutaman sanan mainoksia tai bannereita, kuten nykyisin. Olethan huomannut Wikipediassa, että kun luet jostain mielenkiintoisesta, uppoudut koko ajan syvemmälle vieläkin mielenkiintoisimpiin aiheeseen liittyviin juttuihin vain linkkejä seuraamalla?

Tämä edellyttää tiedon tietokantaistamista. Siis sitä, että sisältöä ei kirjoiteta tietylle sivulle, vaan tietokantaan, josta se nostetaan tietylle sivulle. Tämä mahdollistaa siis myös jollain aikavälillä sen, että sivuja ei tehdä, ne muodostuvat. Suurimpia pohdintoja nykymallin mukaisessa verkkosivuprojektissa on pohtia kohderyhmät ja miettiä, miten palveltaisiin näitä kohderyhmien tiedontarpeita mahdollisimman hyvin? Tulevaisuudessa tuo helpottuu, sillä verkkosivu ja sen sisällöt muodostuvat tai ainakin mukautuvat automaattisesti valintojesi perusteella. Siis sinua mahdollisesti kiinnostaa myös -typpisesti.

Päätelaitteilla ei ole merkitystä

Muistako WAPin? En minäkään, mutta kun laitteet kehittyy, verkko mukautuu. Juuri tällä hetkellä pinnalla ovat responsiivisuus ja HTML5. Pian siis ei voida tehdä mitään oletuksia siitä, millä selaimella tai laitteella käyttäjä käyttää sivuja. Verkkoselaaminen kannettavilla päätelaitteilla on ohittamassa surffauksen pöytäkoneilla. On siis tärkeätä, että verkkopalvelut toteutetaan soveltuvaksi ja hyvin käytettäväksi millä päätelaitteella tahansa. Responsiivisuus ei ole mikään hopealuoti tähän tarpeeseen, vaikka hieno kehityssuunta onkin. Hyvä ja käyttäjien tarpeet huomioon ottava suunnittelu on aina tärkeämpää kuin käytettävä tekniikka. Onko se sitten responsiivinen verkkosivusto, HTML5 mobiilisivusto, aplikaatio app-storessa tai vastaavassa tai jokin täysin muu tekniikka? Oli miten oli, käyttäjä surffailee sujuvasti kohta noin viidellä erilaisella laitteella, älypuhelimesta televisioon.

Sosiaalinen media

En lähde edes arvaamaan. Ihmiset muuttuvat, käyttäytyminen muuttuu, ähky tulee, tulee uusia sopivampia ja parempia keinoja ja palveluja. Facebook ei nykyisellään tule jatkamaan voittokulkuaan loputtomiin ja vastaavia, täysin erilaisia ja jotain mitä ei vielä voi edes arvata ilmestyy ja valloittaa markkinoita. Ihminen on aina ollut sosiaalinen otus, eikä se siitä mihinkään muutu. Mikä sitten on jatkossa sosiaalista mediaa ja mikä vain sosiaalista käyttäytymistä? Verkkopalvelut tulevat kuitenkin jatkossakin integroitumaan niihin palveluihin ja työkaluihin, jotka ovat suosittuja, parantavat tai monipuolistavat myyntiä, viestintää, markkinointia tai jotain muuta.  

Menikö bussi jo?

Mitä tässä nyt sitten pitäisi ottaa huomioon, kun vaikka verkkopalvelua uudistaa tai kehittää? Pitäisikö odotella vai olemmeko jo myöhässä? Se ensimmäinen tienraivaaja maksaa aina kaiken ja seuraava tai kolmas poimii voitot. Mutta silti joku on aina se ensimmäinenkin ja saattaa jäädä historiaan. Mustavalkoista vastausta on siis vaikea antaa.

Valitse hyvät kumppanit, joiden katse on horisontissa, eikä pelkästään viivan alla. Varmista, että tekniikka ja alusta kehittyy automaattisesti ja sinut pidetään kartalla mitä vaihtoehtoja ja mielenkiintoista verkko tarjoaa. Sieltä löytyy aina turhaa ja kallista kauhkaa, mutta myös erittäin toimivia ja kustannustehokkaita ratkaisuja ja toimintamalleja jokaiseen tarpeeseen. Älä siis investoi projektiin vaan prosessiin ja rakenna itse tai verkkokumppanisi kanssa vuosisuunnitelma. Kun tie on kartoitettu, sitä voi kulkea kuitenkin omaan tahtiin. Tässä nopeasti liikkuvassa maailmassa voi kuitenkin edelleen tehdä harkittuja ja mietittyjä päätöksiä. Ja niin kuin elämässä yleensä: what you do today, can improve all your tomorrows!

Klaus Holm