Millaiset ovat hyvät verkkosivut?

05.02.2016

Olen törmännyt kysymykseen tasaisin väliajoin, eikä siihen ole yhtä oikeaa vastausta olemassa. Digitalisaatio nostaa vaatimustasoa verkkosivustoja kohtaan jatkuvasti.  Tässä omia ajatuksiani. Keskustelua jatkan mielelläni vaikkapa Twitterissä. (@samulimarjamaki)

Nykytilanteesta

Verkkosivut ovat tällä hetkellä valitettavan suurelta osin toistensa kopioita niin ulkoasun kuin sisältönsäkin osalta. Pyörää ei aina kannata keksiä uudelleen, mutta tarjolla olevia mahdollisuuksia ei ole osattu kovin hyvin ottaa hyötykäyttöön. Sisältö on usein epäoleellista ja vaikeaselkoista. Organisaatiokaaviot ja tyhjänä kumiseva huttuteksti arvolupauksineen on edelleen valitettavan yleistä. Ulkoasu ja käyttökokemus on sekin monesti jäänyt syystä tai toisesta kauas parhaasta mahdollisesta.

Tämän päivän tekniikka mahdollistaa jo vaikka mitä. Esimerkiksi kauppojen hyllyissä olevat sähköiset hintalaput yhdistettynä verkkokauppaan, kanta-asiakkuuksiin, puhelimen paikkatietoihin ja mobiilisovelluksiin tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia muuttaa kulutuskäyttäytymistä ja päivittäistavarakaupan hinnoittelua yleisemmälläkin tasolla. Esteenä moderneille ja käyttäjiä palveleville nettisivuille onkin useammin tekijöiden konservatiivisuus kuin tekniset esteet.

Esimerkin voimalla

Verkossa kannattaa tiivistää ja yksinkertaistaa oman yrityksen tai yhteisön ydintoiminta tai palvelu helposti lähestyttävällä ja käytettävällä tavalla. Toimintaa voi olla monenlaista ja monesti tarvitaankin erilaisia yhdistelmiä. Alla listattuna uusia ja vanhoja esimerkkejä erilaisista verkkopalveluista.

Tiedon jakaminen

Wikipedia – Ulkoasultaan minimalistinen, mutta sisältö arvokasta lähes kaikille verkon käyttäjille.

Tahdon 2013 – Kansalaisaloitteen sanomaa jaettiin verkkosivustolla sekä sosiaalisessa mediassa. Lakialoite hyväksyttiin eduskunnassa. Kotisivut ja siihen liitetyt kanavat onnistuivat tavoitteessaan vaikuttaa ihmisten mielipiteeseen ja saada lakialoitteelle näkyvyyttä.

Markkinointi

Airbnb – Visuaalinen ja selkeä käyttöliittymä, josta sivuston päätarkoitus tulee kirkkaasti esiin.

Paulig Presidentti 3D – Suunnittele ja tilaa oma kahvinsäilytyslaatikko 3D-tulostettuna kotiisi. Sivusto tarjoaa jotain täysin uutta suurimmalle osalle kävijöistä ja yhdistää sen taidokkaasti myytäviin tuotteisiin.  

Myynti

Onnibus – Verkkokauppa ja taustajärjestelmät mahdollistavat joustavan hinnoittelumallin ja koko toimialan uudistamisen.

The North Face – Verkkokauppa, jossa käytetään hyväksi IBM:n tekoälytekniikkaa. Uudenlainen ja intuitiivisempi tapa etsiä haluamaansa tuotetta verkkokaupasta.

Yhteistyö, yhteisöllisyys, uudenlaiset palvelut

Living room restaurants – Maksullisia aterioita ihmisten kodeissa.   

Let’s carpool – Etsi tai tarjoa kimppakyytiä.

Julkiset ja yksityiset palvelut

Omakanta – Kansalaisten resepti- ja terveystietopalvelu.

Runkeeper – Personal trainer, treenitietojen tallennus ja tilastointi, sosiaalinen verkosto

Hyvät verkkosivut yritykselle

Hyvää verkkosivustoa suunniteltaessa ja rakennettaessa tulee jokaisessa vaiheessa korostaa sitä yhtä tärkeintä juttua ja kertoa selkeästi mikä se on. Se voi olla uutisvirta, ihmisten osallistaminen, reittitietojen haku, asuntoilmoitusten jättäminen ja selaaminen tai mitä tahansa muuta. Mutta sen täytyy olla riittävän selkeä kokonaisuus ja sen täytyy antaa nousta kaiken muun edelle.

Lisäksi täytyy olla myös riittävästi rohkeutta karsia kaikki epäoleellinen sisältö, esimerkiksi kuivakkaat toimintakertomukset.

Nettisivuston tavoitteen täytyy olla kirkkaana mielessä kaikilla, jotka osallistuvat sivuston suunnitteluun, toteuttamiseen tai ylläpitoon. Tavoitteen täytyy olla mitattava ja sen toteutumista pitää analytiikan avulla seurata. On kyse sitten verkkokaupan myyntiluvuista, tiedotteen tavoittavuudesta maantieteellisesti, taikka musiikkikappaleiden latausmääristä.

No mistä sitten tiedät että olet törmännyt hyvään verkkosivuun? Koska jäit lukemaan sitä ja palaat sinne. Sellainen on hyvä verkkosivu.

Millaiset ovat sinun mielestäsi hyvät verkkosivut? Kun haluat hyvät verkkosivut yrityksellesi, ole yhteydessä meihin.

@samulimarjamaki

@PoutapilviWeb