Siivousoperaatio, jonka vaikutukset näkyvät pitkään

17.4.2018

Onko sinulla käsitystä siitä, montako sivua verkkopalvelussasi on? Luku voi yllättää – nimenomaan suuruudellaan.

Säännöllinen sisällön siivous on tärkeä toimenpide jokaiselle verkkosivujen sisällöntuottajalle ja ylläpitäjälle.

Miksi? No, ainakin siksi, että:

  1. Verkkosivun sisältö on se syy, miksi käyttäjät ylipäätänsä tulevat sivuille.
  2. Mitä enemmän sivuja (ja sisältöä), sitä enemmän ylläpidettävää. Mitä vähemmän, sitä parempi lopputulos usein on.
  3. Tutkimusten mukaan käyttäjät lukevat verkkosivujen sisällöstä vain noin 20%.

Miten siis saada tärkein viestisi osumaan siihen pieneen viidesosaan? Karsimalla ja selkeyttämällä. Mitä selkeämpää sisältö on, sen parempaa tulosta saat.

Käyttäjäystävällisyys paranee

Jos verkkopalvelun sisältö on paisunut kuin pullataikina, tulee käyttäjälle ähky ennen kuin löytää etsimänsä – ja lähtee pois. Tai jos kyseessä on jääräpäinen käyttäjä, jatkaa vastauksen etsimistä manaten verkkopalvelun sekavuutta.

Kummastakaan skenaariosta ei ole hyötyä organisaatiolle eikä organisaation brändille. Käyttäjä tuskin palaa uudestaan huonon kokemuksen perusteella, eli kaikki osapuolet häviävät.

Ylläpito helpottuu

Verkkopalvelun ylläpito voi alkaa tuntumaan pakkopullalta, jos verkkopalvelun sisältöjä ei ole hetkeen karsittu.

Jos verkkopalvelun sisällöt ovat selkeitä, tiedät mitä päivittää minne. Kokonaisuus pysyy hallinnassa ja työ nopeutuu – eikä homma lähde yhtä helposti käsistä. Jokaisella sivulla on tavoite ja kohderyhmä ja sisältö palvelee sekä organisaatiota että käyttäjää.

Parempia tuloksia – mutta miten?

Kirjailija William Faulknerin lausahdus “Kill your darlings” soveltuu myös verkkopalvelun sisältöihin. Verkkopalvelun ei kuulu olla tietovarasto vaan tavoitteellinen työkalu, jolla tehostat organisaatiosi liiketoimintaa.

Allaolevilla kysymyksillä pääset siivouksessa alkuun:

  • Moni tarkkailee analytiikasta suosituimpia sivuja, mutta oletko koskaan katsonut, millä sivuilla ei kukaan koskaan käy?
  • Oletko miettinyt, miksi organisaationne verkkopalvelu on olemassa? Mihin sillä pyritään? Vai onko se olemassa vain siksi, että sellainen kuuluu olla?

Jos kaipaat verkkopalvelunne siivousoperaatioon lisää tempoa niin ota rohkeasti yhteyttä! Tarjoamme tietoa ja konkretiaa esimerkiksi työpajan muodossa, jossa pääset noukkimaan asiantuntijan parhaat vinkit mukaasi kuin rusinat pullasta.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä