Suomi verkossa osa 2 – muuttuva laitekanta

28.4.2016

Digitaalisten palveluiden ja toimintojen määrä kasvaa jatkuvasti elinympäristössämme. Verkko palvelee meitä monessa niin yksilönä kuin yhteisöjen jäseninä ja kansalaisina. Kuluttajina käymme tuotemerkkien ja palvelujen kotisivuilla, vertailemme hintoja, haemme tukea keskustelupalstoilta ja perehdymme vertaistemme tuotearviointeihin usein mieluummin kuin kuuntelemalla tuotteen myyjiä. Myös käyttämämme laitekanta muuttuu.

Suomessa poikkeuksellisen paljon älypuhelimia

Suomi on älypuhelinten penetraatiossa yksi maailman kärkimaista: meistä 69 %:lla oli viime vuonna käytössä älykäs puhelin. Älypuhelinten peitto kasvaa voimakkaasti. Tämä selviää Tilastokeskuksen tieto- ja viestintätekniikan käyttöä koskevasta tutkimuksesta, jota on toteutettu vuosittain jo kymmenen vuoden ajan.

Tutkimus osoittaa, että pöytäkoneiden osuus talouksissa vähenee ja helposti liikuteltavien laitteiden osuus kasvaa. Esimerkiksi sellaisten talouksien osuus, joissa on käytössä tabletti päätelaitteena on kahdessa vuodessa kasvanut 23%-yksikköä, ollen viime vuonna hieman yli 40%.

Mobiilit systeemit ovat ja tulevat yhä enemmän olemaan osa arkipäiväämme niin työssä, koulussa kuin vapaa-ajalla. Vuonna 2015 alle 45-vuotiaista yli 70% käytti internetiä älypuhelimellaan myös kodin ja työpaikan ulkopuolella – tosin 45-64 vuotiaat kirivät kovaa vauhtia kiinni nuorempien ikäryhmien prosentteja.

Verkossa asioidaan, kommunikoidaan ja viihdytään

Valtaosa meistä hoitaa kirjeenvaihtoaan ja pankkiasioitaan sekä etsii tietoa tuotteista ja palveluista internetissä. Verkossa lehtiä lukee lähes 80%. 52% kuuntelee tai lataa musiikkia ja 35% lukee blogeja.

Yhteisöpalveluihin, kuten Facebookiin osallistuu yli puolet väestöstä, nuorimmasta ikäryhmästä 93 %. Voimakkaimmin yhteisöpalveluihin osallistuvien osuus on kuitenkin kasvanut ikäryhmässä 55-64- vuotiaat.

Terveysbuumi näkyy myös tiedonhaussa

Eri elämänalueiden tietoutta haetaan verkosta. Otetaan esimerkiksi vaikkapa kasvava trendi terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimisesta, sekin ilmenee verkkokäyttäytymisessämme. Kaksi kolmasosaa meistä etsii sairauksiin, ravitsemukseen tai terveyteen liittyvää tietoa.

Nuorimmassa (16-24 v.) ikäryhmässä hyvinvointiin liittyvää tietoa etsivien osuus on parissa vuodessa kasvanut 15 %-yksikköä. Voimakkaimmin verkkoon terveystiedon haussa suuntautuvat 25-35-vuotiaat (83%).

Oli sitten kysymys terveyspalveluista tai muille elämänalueille liittyvästä tiedosta, fiksu tuottaja mahdollistaa sivustonsa käyttämisen vaivattomasti riippumatta päätelaitteesta. Tämä on osa asiakaspalvelua, kuten myös se, että kohderyhmä hakiessaan helposti löytää verkosta kaipaamaansa sisältöä.

Tutustuithan myös Hakukoneoptimointi vs. Sisältömarkkinointi (22.04.2016) ja Suomi verkossa osa 1 – asiointi ja palvelut (11.02.2016)

Lähteet: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö vuonna 2015, Tilastokeskus Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö vuonna 2013, Tilastokeskus

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä