Poutapilvi | Palvelumuotoilu suunnittelun pohjana
Siirry sisältöön

Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu on monitieteinen toimintamalli palveluiden kehittämiseksi. Tarkoituksena on oppia tuntemaan paremmin sekä käyttäjien toimintaa että heidän toiveitaan.

Mikä palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilua tehdään käytännönläheisesti, kokeilevasti ja ihmisiä osallistamalla. Prosessiin kuuluu haastatteluita, prototyyppejä, lisää haastatteluita ja kehitystä kohti yhä parempaa palvelua.

Meillä palvelumuotoilu pitää sisällään muun muassa seuraavia asioita: 

  • tutkimukset ja haastattelut
  • UX/UI-suunnittelu
  • prototyypit
  • saavutettavuus
  • design sprint

Miten me sen teemme? 

Lähes jokaiseen projektiimme sisältyy nykyisin palvelumuotoilua – koska luomme palveluita ja ilman palvelumuotoilua tekemisemme ei vain yksinkertaisesti onnistuisi!

Projektin alussa tutustumme palvelun käyttäjien tarpeisiin ja määritämme ongelman. Kartoitamme käyttäjäpolut ja kontaktipisteet, jotka ohjaavat käyttäjän palvelun pariin. Myös maalien eli käyttäjäpolun lopputuloksen tunnistaminen on olennaista: onko käyttäjä päätynyt sinne, minne itse halusi tai palvelun avulla haluttiin hänet ohjata? 

Teemme käyttäjähaastatteluja ja -testauksia esimerkiksi prototyypeillä, joita kehitämme kohti lopullista palvelua saamiemme tulosten pohjalta. 

Verkkopalveluprojekteissamme myös saavutettavuudella on iso rooli osana palvelumuotoilua. Punaisena lankana kulkee koko ajan mukana ajatus siitä, että palvelun on oltava kaikkien käytettävissä riippumatta laitteesta, iästä tai fyysisistä ja henkisistä rajoitteista. 

Post-it-lappuihin on kirjoitettu palvelumuotoilun päävaiheet: määrittely, tutkimus, suunnittelu ja testaus.

Miten hyödyt?

Kun hyödynnät palvelumuotoilua, saat yksiselitteisesti palveluita, jotka toimivat juuri sinun asiakkaillesi! Palvelumuotoilu on kustannustehokas tapa selvittää asiakkaan todelliset ajatukset sen sijaan, että luottaisi mutu-tuntumaan tai tyhjiin mainoslauseisiin. Myös palvelun jatkokehitys on helpompaa, kun taustalla on aitoa dataa ja kattavaa tutkimustyötä. 

Tiedätkö, mitä sinun asiakkaasi todella tarvitsevat? Eiköhän oteta selvää!

Nämäkin asiakkaamme hyötyivät palvelumuotoilusta: