Käytettävyys käytettävissänne, olkaa hyvä

4.7.2014

Huono käytettävyys johtuu aina huonosta suunnittelusta. Hyvin suunniteltu ovi ei tarvitse ohjetta. Jos ovea pitää työntää, olisi luontevaa, että kahvan sijaan ovessa olisi työntämisestä viestivä metallilaatta; kun sen sijaan ovea pitää vetää, tarttumaan houkutteleva kahva on ilmeinen ratkaisu. Käytettävyydessä eli ihmisläheisyydessä onkin useimmiten kyse niin yksinkertaisista ja pienistä asioista, että ne jäävät helposti unohduksiin suunnittelutyössä.

Käytettävyys syntyy asiantuntemuksesta

Ei käytettävyydestä puhuminen ole vain muodikasta ja onttoa höpinää. Käytettävyys on läsnä jokaisen elämässä joka päivä ja joka hetki, kun mitä tahansa laitetta käytetään. Mitä monimutkaisemmasta systeemistä on kyse, sen korostuneempaa käytettävyyden huomioiminen on.

Tietotekniikka, kuten nettisivut, on tyyppiesimerkki tapauksesta, jossa käytettävyys täytyy suunnitella huolella. Käytettävyys on niin tärkeä ja konkreettinen asia, että siitä on laadittu ISO-standardeja ja valtavasti korkeatasoista tutkimustietoa.

Käytettävyydessä onkin useimmiten kyse niin yksinkertaisista ja pienistä asioista, että ne jäävät helposti unohduksiin suunnittelutyössä.

Mutta miksi? Yksinkertainen vastaus: ihmiset halavat päästä helpolla, ja bisneksessä sen ymmärtäminen on valttia. Kaikilla on varmasti kokemuksia nettisivuista, joilla on ollut kaikki asianmukainen tieto mutta vierailu on silti tuntunut uuvuttavalta. Syynä on useimmiten huonosti suunniteltu käytettävyys.

Käytettävyydessä eli ihmisläheisyydessä onkin useimmiten kyse niin yksinkertaisista ja pienistä asioista, että ne jäävät helposti unohduksiin suunnittelutyössä.

Graafisessa toteutuksessa on erityisen tärkeää huomioida ihminen, koska ihminen navigoi internetissä visuaalisten ärsykkeiden perusteella. Aina ei ole helppoa löytää ulkoasua, joka on miellyttävä käyttää ja viestii kuitenkin sivuston ylläpitäjän sanomaa. Graafisen suunnittelun ammattilainen kuitenkin osaa suunnitella ulkoasun, joka on samaan aikaan selkeä ja ainutlaatuinen.

Nettisivujen käytettävyyden kaksi näkökohtaa

Hyvä verkkopalvelu on helppo sekä ylläpitäjälle että kävijälle. Ylläpidon toteutuksen on oltava vaivaton. Onhan selvää, että sivuston päivittäminen ei innosta, jos se on millään tavalla hankalaa. Nihkeästi päivittyvä sivu, joka ei tarjoa uutta sisältöä, ajaa myös kävijät pois.

Kävijät haluavat tuoreen sisällön lisäksi myös osakseen helppokäyttöisyyttä. Heidän näkökulmastaan verkkopalvelun toiminnan on perustuttava välittömään oivallukseen. Älä siis pakota kävijääsi ponnistelemaan. Tietoa ei pitäisi joutua etsimään – sen pitäisi näyttäytyä. Intuitiiviseen rakenteeseen ja selkeään yleisilmeeseen tarvitaankin osaavaa suunnittelutyötä.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä