Kompromissi verkkopalvelussa – toimivan konseptin tuho?

08.08.2016

Miten pidetään kaikki tyytyväisinä? Valitaan ratkaisuksi kompromissi, jossa on otettu huomioon kaikki mielipiteensä esittäneet. Verkkopalveluissa ja verkkopalveluprojekteissa törmää sellaisiin usein. Joskus ne ovat erinomainen osoitus yhteistyön voimasta, joskus taas enemmänkin toimivan konseptin tuho ja hautajaiset.

Kuinka kompromisseihin päädytään

Yksi yleinen verkkopalveluihin liittyvä esimerkki kompromisseista on kuvakaruselli. Siihen päädytään, kun etusivulle halutaan tuoda paljon eri asioita. Jokainen projektiin osallistuva pitää omaa sisältöään tärkeimpänä ja haluaa sen näkyvän ensimmäisenä etusivulla. Laitetaan siis kaikki sisällöt ja kuvat pyörimään kuvakaruselliin ja näin saadaan kaikki erittäin tyytyväisiksi. Hienoa!

Mutta entäpä se verkkopalvelun käyttäjä? Hän mitä todennäköisemmin ohittaa katseellaan koko kuvakarusellin ja jatkaa mielenkiintoisemman sisällön etsimistä muualta sivustolta.

Useiden tutkimusten mukaan kuvakarusellien konversio – tässä tapauksessa siis klikkausten määrä – on huono. Käyttäjät eivät kuvakaruselleja katso eivätkä klikkaile. Eräässä amerikkalaisessa tutkimuksessa vain noin 1% käyttäjistä klikkasi kuvakarusellia ja näistä klikkauksista suurin osa oli ensimmäiselle kuvalle*.

Miksi kuvakaruselli ei toimi

Syitä kuvakarusellin toimimattomuuteen on useita:

  • käyttäjä rinnastaa kuvakarusellin mainosbannereihin ja ohittaa sen täysin

  • viestien moninaisuuden ja sekavuuden takia viestit eivät tavoita käyttäjää
  • kontrolli sivulla näkyvistä asioista ei ole käyttäjällä vaan kuvakarusellilla

Milloin viimeksi itse klikkasit kuvakarusellin neljättä kuvaa ja siirryit tutustumaan tarkemmin sen mielenkiintoiseen sisältöön?

Unohda hakuammunta - terävöitä viestiäsi sen sijaan

Kuvakarusellia parempi ratkaisu on hioa yksi selkeä pääviesti ja varmistaa, että se tavoittaa käyttäjän. On turha ampua ilmaan useita toisistaan eroavia viestejä ja toivoa, että käyttäjä näkisi niistä edes yhden. Tukea päätöksentekoon ja muutoksiin voi hakea verkkopalvelun analytiikasta.

Tämän artikkelin tarkoitus ei ole mustamaalata kuvakaruselleja ihan kokonaan. Jos kuvat ja viestit ovat tarkoin harkittuja, voi kuvakaruselli olla toimiva ratkaisu. Jos siihen päädytään vain siksi, että saadaan projektiryhmän jäsenet tyytyväiseksi, olisi ehkä vielä pieni harkinnan paikka.

Verkkopalvelu suunnitellaan käyttäjälle, ei projektiryhmälle

Verkkopalvelun suunnittelussa usein vaikein paikka on muistaa, että sitä suunnitellaan käyttäjille, ei projektiryhmän jäsenille. Verkkopalvelu ei myöskään ole taistelutanner, jossa mitataan organisaation sisäiset valtasuhteet ja unohdetaan käyttäjä.

Hautaa siis sotakirveet, muista käyttäjä, panosta huolelliseen suunnitteluun ja taustatyöhön sekä hyödynnä analytiikka päätöksenteossa ja jatkokehityksessä.

Ja jos kaipaat tukea, kysy rohkeasti meiltä. Me ratkaisemme tällaisia ongelmia täällä lähes päivittäin.

 

*Statistiikkaa amerikkalaisesta kuvakarusellin konversiotutkimuksesta vuodelta 2013