Kymmenen vinkkiä hakukonenäkyvyyteen

22.12.2014

Hakukoneoptimoinnista on tullut haastavampaa ja jatkuvien muutosten takia se vaatii yhä enemmän asiantuntijuutta ja pitkäjänteisyyttä. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi johon voi ja kannattaa käyttää asiantuntija-apua. Verkkosivuston ylläpitäjällä on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa sivuston hakukonenäkyvyyteen. Olemme koonneet kymmenen vinkkiä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.

Keskity oleellisen sisältöön

Sivuston kaiken sisällön täytyy olla oleellista sivustosi välittämälle viestille. Sivustosi on kokonaisuus, joka enemmän tai vähemmän koostuu tietyn teeman ympärille. Hakukoneen tehtävä on ohjata tiedon etsijä parhaan mahdollisen sisällön lähteeseen suhteessa hakuun. Epäoleellinen tai harhaanjohtava sisältö suhteessa hakuun pudottaa sivustosi hakutulosta.

Hakukonenäkyvyyteen ei ole oikotietä. Se vaatii pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta.

Jos myyt jotain tuotetta, palvelua tai asiantuntemusta, rakenna sisältösi tukemaan tätä sisältöä. Älä kuitenkaan kerro vain tuotteesta vaan tuota myös asiantuntijasisältöä, joka vastaa niihin ongelmiin, joita myymälläsi tuotteella, palvelulla tai ihmisellä ratkotaan. Ei siis pelkästään ”osta lapio” vaan  ”näillä vinkeillä lumityöt sujuvat helpommin.”  Jos tarkoitus on viestiä esimerkiksi liiton toiminnasta, keskity sisällöllä tämän viestin tukemiseen. Miksi, kenelle ja millä tavoitteilla?

Keskity hyvään ja ainutlaatuiseen sisältöön

Puhu aina kohderyhmän kieltä! Hyvä sisältö on hyvää vain jos tiedon hakija on sitä mieltä eli viettää sivulla aikaa ja jakaa sisältöä. Ei ole merkityksellistä myytkö jotain vai keskitytkö viestintään, kirjoita sisältöä loppukäyttäjille.

Sisällön tulee olla ainutlaatuista. Hakukoneet arvostavat alkuperäistä sisältöä korkeammalle. Sisällön tulee lisäksi olla myös äidinkielellisesti laadukasta. Hakukoneet arvostavat laadukkaalla suomen kielellä kirjoitettuja selkeitä sisältöjä huonosti kirjoitettuja paremmin.

Keskity koko sivustoon pelkän etusivun asemesta. Sivustollasi ei voi eikä kannata olla ”turhia” sivuja. Jokaisella sivulla tulee olla tarve ja tarkoitus, laadukas sisältö ja sen pitää liittyä muuhun kokonaisuuteen loogisesti.

Keskity jäsenneltyyn sisältöön

Sisällön pitää olla laadukasta, hyvin kirjoitettua ja sen tulee olla lisäksi jäsennelty oikein.

Aloita aina otsikolla. Otsikkoja voi olla sivulla monta, mutta vain ensimmäinen on H1-otsikko. Sääntö ei ole niin jyrkkä HTML5-aikakaudella kuin ennen, mutta sisällöntuottajan näkökulmasta tätä sääntöä voi pitää edelleen pätevänä.

Käytä muissa mahdollisissa sivun otsikoissa H2 ja/tai H3 otsikkotyyppejä. Kirjoita otsikon mukaisesta aiheesta heti sisällön aluksi selkeästi ja ytimekkäästi. Ajattele sisältöä siten, että jokaisen sisällön tarkoitus on saada lukija lukemaan koko sisältö. Jaksaisitko itse lukea sen? Jos et, ei jaksa kukaan muukaan.

Jäsennelty sisältö ei ole aina pelkkää tekstiä vaan tietenkin myös kuvia, linkkejä, liitetiedostoja jne. Anna kuville aina järkevät ja aihetta kuvaavat nimet. Linkitä kaikki linkit kuvaavasti eli sisältöä hyvin kuvaava linkkikuvaus EIKÄ mallilla lisätietoa linkeistä tästä.

Älä luo hakusanoja vaan hakulauseita

Ennen keskityttiin hakusanoihin, nyt keskitytään lauseisiin. Pohdi siis kokonaisia lauseita tai vähintään osia niistä, joita loppukäyttäjä voisi kirjoittaa hakukoneeseen ja pyri rakentamaan sisältöä tätä kautta.  Miten itse haet sisältöä? Kenties kirjoitat ”passin hakeminen,”  ”miten lasketaan kolmion pinta-ala” tai ”miksi kuulua liittoon?” Hakukoneet analysoivat lauseita löytääkseen hyvän vastineen hakijalle. Jos sivullasi on esimerkiksi juuri tällaisia otsikoita, olet tehnyt jo paljon oikein.

Jos haet ”hiiret pois ullakolta” toivot löytäväsi erilaisia laadukkaita artikkeleita tai vinkkejä toimivista ja testatuista ratkaisuista ja erilaisista vaihtoehdoista suomalaisen tavallisen asuntovelallisen hiiriongelmaan. Tuskin siis haluat vain linkkiä kiinalaiseen verkkokauppaan joka myy hiirenloukkuja halvalla, joten sinne sinua ei ensimmäiseksi ohjata.  Jos sen sijaan olet hiirenloukkuja myyvä verkkokauppa, kirjoita mainittu lisäarvoa tuottava artikkeli ja mielellään useampia eikä vain tuotekuvausta loukustasi.  Se auttaa myös jakamaan sisältöjäsi eteenpäin.

Linkitä, linkitä, linkitä

Linkit ovat erittäin tärkeitä hakukonenäkyvyyden kannalta. Linkityksen logiikka on periaatteessa yksinkertainen. Mitä enemmän linkkejä sivustollesi ohjataan niin hyvä, MUTTA ohjaavien sivustojen tulee myös olla laadukkaita. Et voi siis luoda linkkiverkostoa epäoleelliselle tai heikkolaatuiselle ”roskasivustoille,” mutta jos saat sivustosi linkin Ylen ja Eduskunnan sivustoille, olet jo pitkällä. Laadukkaat sivustot saavat enemmän linkityksiä kuin heikompilaatuiset.

Käy siis vaihtokauppaa loogisten sidosryhmiesi kanssa. Mieti, kuka voisi levittää tuottamaasi sisältöä ja miksi? Linkkaa kumppanisi sivusto ja pyydä heitä tekemään samoin. Mitä luonnollisempi linkkaava sivusto on suhteessa omaan sisältöösi, sen parempi.  On oleellista, että linkit tuovat myös laatua sivustollesi loppukäyttäjän näkökulmasta. Turhat linkit ovat turhia myös hakukoneiden näkökulmasta.

Ole responsiivinen

Google on avoimesti kertonut, että responsiiviset sivustot ovat arvostettuja. Tämä perustuu luonnollisesti siihen, että mobiilihakujen kasvu on hurjaa ja käyttäjiä halutaan ohjata laadukkaisiin sivuihin ko. päätelaitteen näkökulmasta eli kohdesisällön tulee mukautua päätelaitteeseen ja olla käyttökokemukseltaan hyvä. Jos siis sivusto ei ole responsiivinen, on aika tehdä siitä sellainen ihan hakukonenäkyvyydenkin kannalta.

Ole nopea

Laadukkaiden sivustojen hakutulosten nostamiseen liittyy myös sivustojen latausnopeus. Meitä selaajia on joka puolella maailmaa ja yhteydet vaihtelevat merkittävästi. Mitä nopeammin sivusto latautuu, sen parempi. Mitä kauemmin lataaminen kestää, sen todennäköisempää, että selaaja ei jaksa odotella. Tästä loogisesta syystä hitaan sivuston laatupisteet putoavat. Tähän on vaikea ylläpitäjän vaikuttaa, mutta voit reagoida asiaan, mikäli sivustosi latautuu syystä tai toisesta hitaasti.

Googlella on oma nopeustesti, jolla voit sivustosi latausnopeutta testata.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Metatiedot kuntoon

Sivulla on metatietoina yleensä vähintään otsikko ja kuvaus eli ”meta title” (se sininen teksti hakutuloksissa ) ja ”meta description” (teksti siinä alapuolella). Aikaisemmin käytössä ollut ”meta keywords” (eli avainsanat) ilmoitettiin Googlen toimesta hyödyttömäksi jo vuosia sitten.

Sivun otsikon (meta title) tulee olla sivua hyvin kuvaava ja kohtuullisen lyhyt. Esimerkiksi Veikkauksen tulos-sivun title on: ”Tarkista viralliset Lotto-tulokset – Veikkaus.” Tämä on hyvä esimerkki, sillä se kuvaa täsmälleen mitä ko. sivulla on, houkuttelee toimimaan ja organisaation oma nimi on viimeisenä. Jokaisella sivulla verkkopalvelussasi tulee olla sitä hyvin kuvaava otsikko.

Sivun kuvaus saattaa näkyä hakutuloksissa, mutta vaihtoehtoisesti näytetään osa sivun sisällön tekstistä. Tähän valintaan ei voi vaikuttaa vaan Google tekee päätöksen omalla logiikallaan. Joka tapauksessa sivun kuvaus kannattaa täyttää jälleen kerran kuvaavalla ja hyvällä, aiheeseen liittyvällä tekstillä.  Kuvauksen tärkein tarkoitus on saada hakukoneen käyttäjä klikkaamaan sivustollesi johtavaa linkkiä. Samaisen Veikkaus-sivun description on ”Tulokset-sivulta voit tarkistaa viralliset Lotto-tulokset. Katso heti oletko sinä tuore Lotto-voittaja!”

Tekniikka kuntoon

Tämä ei ehkä ole ylläpitäjän työsarkaa, mutta on nostettu tähän, jotta kokonaisuutta voi arvioida tässä valossa ainakin yleisellä tasolla.

Verkko-osoitteen pitää olla ymmärrettävää. Siis jos et ymmärrä jotain numeroa tai kirjainta selainrivillä kun sivuillasi vierailet, selkokielisiä polkuosoitteita pitäisi kehittää.

Kuvien käyttöä navigaatioissa ja sisältötekstien esilletuonnissa pitäisi välttää. Esimerkiksi navigaatio on toteutettu joissain vanhemmissa sivustoissa kuvina, joita ei hakukone indeksoi laisinkaan. Hakukone ei myöskään ymmärrä, jos kuvaan on sisällytetty tekstiä.

Myöskään  Flashien, Java- ja ActiveX-skriptien käyttö ei ole mielekästä hakukoneiden näkökannalta.

Ole kärsivällinen

Hakukonenäkyvyyteen ei ole oikotietä. Se vaatii pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta. Voit olla liikkeellä kuinka isolla budjetilla tahansa, mutta nykyään hopealuotia ei saa rahalla.

Keskity laatuun ja vaali sitä kaikessa sisällössä. Se on parhaimmillaan ilmaista ja lopputuloksen kannalta pysyvintä hakukoneoptimointia.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä