Mitä on informaatioarkkitehtuuri ja miksi se on tärkeää

24.02.2016

Tulet kotiin parin päivän työreissulta ja puoliso on halunnut yllättää sinut siivoamalla keittiön lattiasta kattoon, projekti kun on roikkunut ilmassa viimeiset puoli vuotta. Mahtavaa, miten kaikki pinnat näyttävät niin kiiltävältä, ihan kuin olisit kävellyt uuteen keittiöön. Perheen kokkina aloitat päivällisen valmistamisen innoissasi. Innostus vaihtuu pian hämmennykseksi, kun leikkuualusta on siirtynyt tason toiseen päähän ja veitset ovat hukassa. Ärtymys koettelee hermoja, sillä mausteetkin ovat etäällä liedestä ja väärässä järjestyksessä. Kiukku purkautuu ärräpäiksi, kun pasta ehtii veltostua sinun etsiessäsi lävikköä kaapeista.

Sama hämmennys ja ärtyneisyys nousee pintaan kun navigaation ja verkkosivuston sisällön rakenne ovat monimutkaisia tai epäjohdonmukaisia. Verkossa käyttäjän pinna ei anna sekamelskaa anteeksi vaan vierailija poistuu sivuilta nopeasti, ensimmäisten kymmenen sekunnin aikana. Käyttäjä ei halua nähdä vaivaa löytääkseen tarvitsemansa tiedon tai suorittaakseen haluamansa tehtävän.

Informaatioarkkitehtuuri tekee sivustosta käyttäjälähtöisen

Informaatioarkkitehtuurin tehtävä on järjestää verkkosivun rakenne ja sisältö niin, että tieto on vaivattomasti ja mielekkäästi käyttäjän löydettävissä. Kuinka ryhmitellä sivuston tieto? Miten navigaatio tulisi järjestää? Riittääkö yksi vai kaksi valikkoa? Mitä sisältöä kullakin sivulla tulisi olla? Mitkä termit toimivat parhaiten linkeissä? Miten käyttäjän toivotaan sivustolla liikkuvan?

Käytännössä verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin suunnittelussa mietitään asioiden välistä tärkeysjärjestystä, luodaan tiedolle luokittelusääntöjä sekä nostetaan sisältöä esille tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi helpotetaan tiedon välisten suhteiden hahmottamista, tiedon etsintää ja käyttäjän oman sijainnin hahmottamista esimerkiksi murupolkujen avulla.

Informaatioarkkitehtuurin haasteena on tarjota tieto tasapainoisessa suhteessa käyttäjän toiveiden ja yrityksen tarpeiden kanssa. Haastetta lisäävät myös käyttäjien yksilölliset erot, moninaiset näkökulmat sekä tiedon moninaisuus että sen määrä.

​ ​ ​

Informaatioarkkitehtuurin lähtökohdat

Mieti:

  • Mitkä ovat yrityksesi strategiset tavoitteet?
  • Mikä on sivustonne tarkoitus?
  • Ketkä sivustoa käyttävät ja miten käyttäjät tietoa etsivät?
  • Mitkä ovat käyttäjien toiveet ja tavoitteet?
  • Minkä tyylistä sisällön tulisi olla käyttäjiä ajatellen?

Toteuta:

  • Järjestä sisältö loogisiin kokonaisuuksiin
  • Luokittele sisältö, tunnista ja hyödynnä asioiden väliset suhteet
  • Suunnittele intuitiivinen, kuvaava ja selkeä navigaatio
  • Pidä päätason navigaatio yksinkertaisena ja ytimekkäänä
  • Karsi sisältö minimiin
  • Käytä käyttäjälähtöistä terminologiaa
  • Ohjaa käyttäjää (haluttuun suuntaan) sisällön avulla

Pidä huolta, että kotisivujen rakenne on toimiva!

Hyvä verkkopalvelun rakenne on kaiken A ja O. Suunnitellusti rakennetut verkkosivut ja jäsennelty sisältö varmistavat mielekkään ja intuitiivisen käyttökokemuksen. Verkon valtavan tiedon määrän ja käyttäjän mielenkiinnosta käytävän kilpailun takia on äärimmäisen tärkeää minimoida käyttäjien turhautuminen ja ärtyminen. Tärkeintä on, miten kohtelet käyttäjiä ja mitä tunteita herätät.

Käytä resursseja mielummin hyvään informaatioarkkitehtuuriin kuin sekavien sivustojen mainostamiseen.

Lisää aiheesta:

Usability as Barrier to Entry

How Long Do Users Stay on Web Pages?

What Makes Someone Leave A Website?

Creating a Web-Site Information Architecture in Six Steps

The Ultimate Guide To Information Architecture

Ja aihetta täydentäen:

Sisällöntuotanto haltuun - 10 kohdan muistilista

Mikrotason kamppailu käyttäjistä