Parempien verkkopalvelujen anatomia

29.9.2016

Uskaltaako joku todeta, että heidän sivustonsa olisi paras mahdollinen? Kehitettävää on tai ainakin pitäisi olla aina.

Idea esitykseen parempien sivujen anatomiasta syntyi keväällä tekemämme tutkimuksen tuloksia tarkastellessa. Lähetimme kyselyn tuhansille suomalaisille pk-yritykselle. Tutkimuksen mukaan 33% vastaajista oli sitä mieltä, että heillä on hyvät sivut. Eli joka kolmannen päättäjän mielestä tilanne verkossa on hyvä. Se on yllättävän hyvä tilanne, mutta me, jotka sivuja teemme ja selailemme työksemme arvioimme, että ainakin osalla sivut voisivat olla paljon paljon paremmat.

Hyvää yritetään, priimaa pukkaa tulemaan

Se onko verkkopalvelu hyvä vai huono on aina subjektiivinen näkemys. Kysymys on toki tärkeä, mutta se tehdään usein väärälle taholle. Sivuja kun ei tehdä kyseessä olevalla asiakasyritykselle, vaan heidän asiakkailleen, potentiaalisille asiakkaille sekä muille sivuston kohderyhmille. Joten se onko sivut hyvät tai huonot, pitäisi itse asiassa kysyä käyttäjiltä.

Se onko sivut hyvät saattaa myös olla hyvin yksiulotteinen näkemys. Sivustoon kun liittyy esimerkiksi ulkoasu, sisältö, käyttöliittymä, rakenne, tekniikka ja yleinen käytettävyys, joten todennäköisesti yrityksen oma arviointi ottaa kantaa vain osaan näistä. Sivu voi esimerkiksi olla hyvin näyttävä, mutta sisällöltään kutakuinkin yhdentekevä.

Hyviä sivuja on siis Suomikin täynnä, mutta merkittävä osa niistä voisi olla parempia. Parempia tarkoittaa esimerkiksi tuloksellisempia, toimivampia, käytettävämpiä, sitouttavampia ja toimialansa parhaimpia.

Hyvän sivun haasteet

Mutta siirrytään konkretiaan. Otetaan hyvin tyypillinen ”ihan hyvä” sivu ja katsotaan mistä se itse asiassa rakentuu.

Sivustosta löytyy ylhäältä päänavigaatio sekä kuvakaruselli muutamalla vaihtuvalla kuvalla.

Näiden alla yritys kertoo lyhyesti omista palveluistaan. Alhaalta löytyy asiakaspalvelun yhteystiedot, muutama uutisotsikko sekä alatunnisteesta yrityksen yhteystiedot.

Pohja ja esitystapa on hyvin yleinen ja vastaavia sivustoja on verkko täynnä. Tämä kuvitteellisen yrityksen sivusto kuitenkin vaikuttaa ihan hyvältä sivustolta ja voin hyvin kuvitella, että yrittäjä on tyytyväinen. Voi olla jopa kilpailijoistaan kärkipäässä.

Mutta koska tarkoituksenamme on tehdä tästä hyvästä sivusta parempi, analysoidaan tätä sivustoa hieman.

HYVÄÄ

  • Kohtuullisen modernin oloinen
  • Responsiivinen
  • Ihan hyvä perusesite

KEHITETTÄVÄÄ

  • Ei heti selvää mitä tehdään
  • Ei heti selvää mitä myydään
  • Itsekeskeinen hissipuhe
  • Kuulunko minä potentiaalisiin asiakkaisiin?
  • Sivuston tavoitteet eivät ole selvät
  • Sivusto ei houkuta ostoprosessin alkuun
  • Ei ratkaise potentiaalisen asiakkaan haasteita
  • Ei käy selväksi miksi juuri tämä yritys

Muutoksessa otetaan siis tämä sivusto pohjaksi ja lähdetään tekemään sitä paremmaksi. Parantamaan siis niitä asioita, joita ”ihan hyvässä” sivustossa oli haasteina. Tämän palvelun voisi mieluiten tehdä aivan alusta paremmin tukemaan tavoitteita, mutta parannettavien asioiden demostroimiseksi tehdään paremman verkkopalvelun facelift.

Muutetaan kuvakaruselli pääkuvaksi (saadaan tehokkaampi visuaalinen viesti.)

Lisätään ydinviesti pääkuvan päälle (kaikille selvää mitä yritys tekee.)

Lisätään tarjouslomake pääkuvan päälle (ohjataan kävijä ostoprosessin alkuun.)

Puhelinnumero ja yhteystiedot selkeästi ylätunnisteessa (ensimmäinen asia myös mobiilinäkymässä.)

Muokataan palvelut asiakaslähtöiseksi ratkaisuvalikoksi (kävijä samaistuu paremmin.)

Ladattava opas tarjoaa tärkeää informaatiota tiedonkeruuvaiheessa (ja kerää sähköpostiosoitteita.)

Miksi valita meidät -vastaa siihen tärkeää kysymykseen, miten tämä yritys eroaa kaikista muista vastaavista.

Uutisten visualisointi otsikoista kuvallisiksi otsikoiksi (visuaalisuus tuo selkeämmän esitystavan.)

Asiakaskommentit näkyviin (tyytyväinen asiakas on paras myyjä.)

Uutiskirjetilaus (jokainen tilaaja on yrityksen suoran viestinnän piirissä.)

Someintegrointi (kävijät kannattaa tavoittaa niissä kanavissa, joita heidän on mielekkäintä käyttää.)

Lopputuloksena on entistä parempi verkkopalvelu eli tuloksellisempi, toimivampi, käytettävämpi, sitouttavampi ja toimialansa parhaimpia.

Muutoksen sisältö on aina asiakaskohtaista

Muutoksessa sisältö on kriittisessä roolissa. Sisällön pitää puhutella käyttäjiä eli käyttäjät ja heidän tavoitteensa sekä tarpeensa pitää todella tuntea. Sisältö pitää olla tuotettu hakukoneystävällisellä tavalla. Sisällön pitää olla toimivaa, selkeätä ja miellyttävää selailla. Sen pitää olla relevanttia ja antaa arvokasta sisältöä selaajalle. Tällöin puhutaan auttamismarkkinoinnista. Oikeasti siis uudistus lähtee ennen kaikkea sisällöstä, vaikka sitä ei tässä muutoksessa tuotu juurikaan esiin.

Ihan hyvä on parhaan mahdollisen vihollinen. Paremmat verkkosivut palvelevat käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta poikkeuksetta onnistuneissa projekteissa täytyy olla mukana myös loppukäyttäjän edustajana asiantuntija, joka pystyy tuomaan esiin kohderyhmän tarpeet laajasti. Katsokaa siis omia sivujanne ja miettikää ovatko ne ihan hyvät vai parhaat mahdolliset?

Klaus Holm

Varatoimitusjohtaja

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä