Some, verkkosivujesi vihollinen?

25.2.2015

Kaikki puhuvat älypuhelimista, kukaan ei puhu pöytäkoneista.  Kaikki puhuvat somesta, kukaan ei puhu nettisivuista. Monet 2010-luvulla julkaistut sivut odottavat turhaan mahdollisuutta palvella kävijää. Miksi? Kannattaisiko koko nettisivut siis jo unohtaa?

Kyllä, staattiset eli esitetyyppiset sivut kannattaa jo unohtaa. Verkkopalveluja ei missään nimessä. Älypuhelin koukuttaa, koska sen palvelut tarjoavat jatkuvasti uutta. Some koukuttaa, koska sen palvelut tarjoavat jatkuvasti uutta. Myös verkkopalvelu voi tarjota jatkuvasti uutta. Some on loistava kanava jakaa sitä uutta.

Mutta, miksi sisältöä ei voi syöttää vain someen? Miksi tarvitaan myös verkkosivut?

1. Uskottavuus. Pelkkä someilu ei herätä tarpeeksi luottamusta etenkään antidiginatiivien keskuudessa.

2. Löydettävyys. Voit itse vaikuttaa mm. hakukoneoptimoinnilla siihen, miten ja kuka sinut löytää.

3. Hallinta. Voit itse päättää miten erittelet sisällön ja millaisia julkaisujärjestelmiä käytät.

4. Erottuvuus. Verkkosivuvierailu voi olla vaikuttava ja mieleenpainuva elämys positiivisella asiakaskokemuksella. Someraameissa erottuminen ja siksi myös yrityksen imagon luominen on vaikeampaa.

5. Palvelu. Kaikki ovat verkossa, mutta kaikki eivät ole somessa. Kynnys ja taidot käyttää avoimiakin somekanavia on joillakin huomattavan korkealla. Verkkosivuilla voi kuka tahansa vierailla esteettömästi.

6. Asiakaslähtöisyys. Kaikki tieto löytyy samasta paikasta kootussa ja helposti löydettävässä muodossa.

7. Riskittömyys. Kun sisältö on sinun sivullasi, se on sinun hallussasi. Somessa tilanne on eri ja olet aina palvelun uusien versioiden ominaisuuksien ehdoilla.

Mutta, some on täynnä mahdollisuuksia. Se voi olla verkkopalvelusi paras apuri. Sinun on vain valjastettava se käyttöösi. Some ei siis ole verkkopalvelusi vihollinen, päin vastoin. Todennäköisesti verkkopalvelusi pahin vihollinen on se, joka ajattelee palvelun olevan valmis.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä