Suorituskyvyllä on väliä

28.1.2016

Verkkopalveluiden suorituskyky jää usein huomioimatta. Se on kuitenkin yhtä tärkeä osa kokonaisuutta kuin muutkin osa-alueet.

Kun laitteet kehittyvät, ja nettiyhteyksien nopeus kasvaa, voisi olettaa, että verkkopalveluiden suorituskyky paranisi myös, eikö? Valitettavasti ei, sillä monesti verkkopalveluihin lisätään vain lisää painoa sitä mukaa, kun resursseja on tarjolla. Suorituskyvystä on puhuttu jo vuosia, mutta näyttää vieläkin siltä, etteivät asiat ole kovin hyvin. On siis aika tehdä selväksi miksi suorituskyvyllä on väliä.

Suorituskyky on käyttökokemusta

Suorituskyky on käyttökokemusta, mikä vaikuttaa siis suoraan myös käyttäjien vaikutelmaan tuotteesta tai palvelusta. Jos katsotaan sivun latausaikoja, käyttäjät odottavat sivun latautuvan vähintään kahdessa sekunnissa, ja 3 sekunnin jälkeen jopa 40% käyttäjistä lähtee pois. Tämän lisäksi 85% mobiilikäyttäjistä odottaa, että sivut latautuvat nopeammin tai vähintäänkin yhtä nopeasti, kuin tietokoneella.

Huonosti toimivilla ja hitailla sivustoilla voi olla dramaattinen vaikutus myyntiin, ja esimerkiksi 75% käyttäjistä voi jättää ostamatta verkkokaupasta näistä syistä.

Mobiililaitteiden käyttö lisääntyy koko ajan

Mobiililaitteiden käyttö lisääntyy koko ajan. Huonosti suunnitellut palvelut kuluttavat niiden jo varsin rajallista akkukapasiteettia nopeasti. Verkkoyhteyksien ja palvelinten kapasiteettia pitää lisätä jatkuvasti ja sähkön kulutus lisääntyy, vain siitä syystä että resursseja tuhlataan. Loppujen lopuksi käyttäjä joutuu maksamaan kaikesta.

Syitä siis miksi suorituskyvyllä on väliä löytyy paljon, ja on selvää miksi se pitäisi ottaa joka osa-alueella ensimmäisestä askeleesta lähtien huomioon. Muussa tapauksessa vaikutukset kertautuvat nopeasti, ja verkkopalvelut, sekä alan toimijat saavat huonoa mainetta. Suosittelen lukemaan lisää aiheesta artikkelin lopusta löytyvistä linkeistä.

Menetelmien ja käytäntöjen käyttöönotto ei ole ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta vaatii tietysti jonkin verran panostusta. Kaikesta huolimatta uskon, että parempaan suuntaan ollaan jo menossa.

Lisää aiheesta:
The Website Obesity Crisis
Performance is User Experience
Why Performance Matters, Part 1: The Perception Of Time
Why Performance Matters, Part 2: Perception Management
Google Web Fundamentals: Performance

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä