Verkkolehti kevensi työmäärää ja kustannuksia

27.6.2018

Verkkolehti korvasi Turun Sataman perinteikkään printtilehden. Samalla työmäärä ja kustannukset kevenivät.

Haastattelimme uudistuksesta sataman markkinointipäällikkö Marjo Ekmania ja viestintäassistentti Aija Kalliota. Näin he kertoivat:

Lehden tekeminen muuttui helpommaksi

Verkossa mikään työtehtävä ei ole yhden henkilön varassa, vaan useampi voi toimia samaan aikaan. Siksi uudistuskin sujui yllättävän helposti, vaikka tekemistä oli paljon.

”Myös kustannukset ovat ihan eri luokkaa”, sanoo Ekman. ”Lehden painattaminen ja postittaminen maksaa yllättävän paljon nykyään”.

Muutos on innostanut ideoimaan

Muutos printistä digiin on tuonut mukanaan myös yllättäviä puolia. Se on saanut ihmiset innostumaan juttuaiheiden ideoimisesta.

Ennen ideointipalavereita pidettiin kahdesti vuodessa. Nyt juttuaiheita käsitellään joka kuukausi markkinointipalavereissa. Juttupankki on paljon laajempi kuin aiemmin.

Verkkolehden perustaminen kannatti – ja nyt sitä on myös helpompi kehittää

Verkkolehden perustaminen kevensi kustannuksia ja työmäärää. Muita hyviä puolia painettuun lehteen verrattuna on myös, että seuranta parani.

Painetun lehden kohdalla on mahdotonta tietää, kuka oikeasti lukee ja mitä. Analytiikasta näkee, kuinka paljon ja kauan juttuja luetaan ja mitkä aiheet kiinnostavat.

Kävijätietojen seuraaminen auttaa myös kehittämään juttuja kiinnostavammiksi.

Asiakaslehden siirtäminen digiin oli luontevaa jatkoa markkinoinnin kehittämiselle

”Asiakaslehden siirtäminen digiin oli luontevaa jatkoa markkinoinnin kehittämiselle, jota olemme tehneet jo jonkin aikaa”, sanovat Ekman ja Kallio.

Olemme panostaneet some-näkyvyyteen. Viime vuonna uudistimme verkkopalvelumme. Nyt oli aika muuttaa Aboard-asiakaslehti digiin.

Nyt verkossa olevia artikkeleita pystytään hyödyntämään paremmin eri kanavissa. Printtilehden artikkeleitakin jaettiin jonkin verran, mutta se oli huomattavasti haastavampaa. Nyt juttuja on helppo jakaa some-kanavissa.

Digilehden sisältöjen jakaminen käy sujuvasti verkossa. Digilehti tavoittaa myös paremmin lukijat, olivat he sitten missä tahansa.

”Pohdimme, ovatko asiakkaamme valmiita digiin”

Ennen uudistusta pohdimme, ovatko asiakkaamme ja sidosryhmämme valmiita digiversioon. Mutta kyllähän he ovat.

Puhelin kulkee aina mukana ja digilehti on siellä, missä asiakkaatkin. Painettu lehti ei välttämättä ole.

Printtilehdestä luopuminen tuntui osittain myös haikealta. Sitä on kuitenkin tehty parikymmentä vuotta. Nyt kun uudistus on ohi, olo on kuitenkin inspiroitunut. On hienoa lähteä kehittämään ja kasvattamaan kävijämääriä.

Verkkolehti ja julkaisujärjestelmän valinta

Olemme olleet tyytyväisiä WordPressiin. Siksi halusimme, että verkkolehden julkaisujärjestelmä on sama kuin verkkopalvelussamme.

Sama järjestelmä helpottaa myös ylläpitotyötä.

Muita teknisiä toiminnallisuuksia emme miettineet ennen kuin lähdimme projektiin. Tarve oli selkeä ja lehden konsepti valmis.

Verkkolehti on kaikkien saatavilla – parasta ovat analytiikka ja löydettävyys

Parasta digilehdessä on sen löydettävyys ja analytiikka. Verkkolehti on kaikkien saatavilla. Printtilehden saivat vain ne, joille se lähetettiin.

Emme halua sulkea ketään pois, mutta nyt pyrimme kehittämään Aboardia niin, että tavoitamme oikeat henkilöt. Pyrimme myös kehittämään juttuja kiinnostavammiksi.

”Pidämme isoista uudistusprojekteista”, Kallio sanoo hymyillen: ”Seuraavaksi aiomme panostaa uutiskirjeeseen. Se tukee meitä tavoitteissamme.”

”Lehti on huomattu, vaikka se on ollut julki vasta vähän aikaa”

Me saamme positiivista palautetta siitä, että olemme aktiivisia verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

Lehdestä emme ole saaneet negatiivista palautetta. Päinvastoin. Se on huomattu, vaikka se on ollut vasta vähän aikaa julki. Asiantuntijat ovat jakaneet juttujamme somessa.

Positiivista palautetta on tullut lehden käytettävyydestä ja toiminnallisuuksista. Itse olemme tyytyväisiä sen ulkonäköön – siitä tuli juuri sellainen kuin etukäteen kuvittelimme.

Verkkolehti on tehokas viestintäkanava – sitä on helppo ylläpitää, päivittää ja jakaa

Verkkolehti on tehokas viestintäkanava modernille organisaatiolle, joka haluaa tavoittaa kohderyhmänsä.

Digitaalinen lehti mahdollistaa:

  • Säännöllisen sisällöntuotannon ja artikkelien jakamisen sujuvasti eri kanaviin
  • Kohderyhmien tavoittamisen kiinnostavilla sisällöillä ja hakukoneoptimoinnilla
  • Paremman ymmärryksen kohderyhmistä ja siitä, mitkä aiheet heitä kiinnostavat
  • Lehden nopeatempoisen kehittämisen
  • Edullisemmat kulut ja kevyemmän työmäärän

Kun haluat perustaa verkkolehden tai siirtää painetun lehden verkkoon, ota yhteyttäKeskustellaan, millainen verkkolehti palvelisi juuri teidän tavoitteitanne.

Tutustu Aboard -verkkolehteen.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä