Viestijä asiantuntijana, asiantuntijat viestijöinä

1.10.2015

Viestijä viestii ja asiantuntijat keskittyvät oikeisiin töihin, vaikka juuri asiantuntijat ovat viestittävän aiheen ammattilaisia. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Viestijän tärkein tehtävä ei olekaan viestiä. Tärkeintä on tukea asiantuntijoita viestinnässä. Tähän organisaation uuteen tapaan ei tarvita uudistusta. Uusi suunta riittää. Miten se otetaan?

#1: Kaikkia asiantuntijoita ei tarvitse saada viestimään

Kaikkia asiantuntijoita ei tarvitse saada viestimään. Kaikkien viestivien asiantuntijoiden ei tarvitse viestiä kaikesta. Eikä kaikesta ylipäätään tarvitse viestiä. Ainakaan aluksi. Vaikka olisihan siitä hyötyä.

#2: Oikeaa tapaa viestiä ei ole

Ne asiantuntijat, jotka innostuvat viestimään, ovat juuri oikeita asiantuntijoita viestimään. Oikeaa tapaa viestiä taas ei ole. On yrityksen tapa ja on jokaisen asiantuntijan oma tapa. Toivottavaa on niiden sopuisa rinnakkaiselo kummankaan tyyliä töhrimättä.

Viestijän tehtävä ei ole kiillottaa kaikesta kultaa, vaan varmistaa viestin perillemeno tarjoamalla tukea ennen, aikana ja jälkeen.

#3: Anna asiantuntijalle mahdollisuus viestiä omalla tavallaan

On parempi antaa asiantuntijoille mahdollisuus viestiä aiheesta, joka tuntuu omalta ja tavalla, joka tuntuu helpolta. On parempi antaa asiantuntijoiden viestiä edes jotenkin, edes joskus ja edes jostakin, kuin odotella optimaalista innostusta ja ajankohtaa. Sellaista tuskin tulee.

Asiantuntijoista ei siis tarvitse tehdä viestijöitä. Viestimisestä tulee tehdä osa asiantuntijuutta.

Kun kaipaat tukea asiantuntijaviestintään, pyydä meidät avuksi.

Ota yhteyttä, ehdota tapaamista tai pyydä tarjous.

Ota yhteyttä